Minister: ‘bedienen van telefoon’ in auto verbieden
Minister Melanie Schultz van Haegen van Verkeer wil het „bedienen van een mobiel” in de auto helemaal verbieden. Op dit moment is het verboden om je telefoon vast te houden als je achter het stuur zit, maar als je de telefoon in een houder plaatst mag je die nog wel gebruiken.
De minister overweegt dat dus ook te gaan verbieden, stelt ze in een interview in het AD. „Als je een paar seconden op je toestel kijkt, ben je zo een paar voetbalvelden verder met je auto. Toch zie je nu automobilisten die voortdurend de aandacht op de telefoon in de houder richten in plaats van op de weg. Dus we moeten verder kijken. Verbieden is een optie.” Het verbod zou alleen gelden voor het bedienen van een telefoon; roken of het veranderen van de radiozender mag wel.
Telefoon automatisch uitschakelen
Er wordt naast een verbod ook naar andere oplossingen gekeken, bijvoorbeeld om bepaalde functies van de telefoon automatisch uit te schakelen tijdens het rijden. „We gaan daarover in gesprek met telecombedrijven. Als je Pokémons wilt vangen, schakelt de telefoon ook uit als je te hard gaat.”
Veilig Verkeer Nederland stelde onlangs ook al voor om de telefoon automatisch uit te schakelen als je achter het stuur zit. „De techniek reageert op het ritme van de bewegingen, die is in een auto heel anders dan in een bus of trein”, vertelde Rob Stomphorst van VVN aan Metro. „Er moet een soort bijrijdersfunctie komen, zodat je naast de chauffeur wel op je telefoon kunt zitten.”
Handsfree bellen ook gevaarlijk
Volgens de minister zijn telefoons levensgevaarlijk in het verkeer. Uit cijfers van de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt dat er jaarlijks rond de 600 doden en zwaargewonden gevallen bij ongelukken waar mobiel bellen of ander telefoon gebruik een rol speelt. Ook handsfreebellen is gevaarlijk, omdat je je aandacht er niet bij hebt. Onlangs bleek uit Belgisch onderzoek dat automobilisten die handsfree aan het bellen waren, vier keer zo veel kans hebben dat ze een ongeluk maken.
In het onderzoek zette het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid autobestuurders een bril op, waarmee werd geregistreerd waar ze naar keken. Daaruit bleek dat als de bestuurders een handsfree telefoongesprek voerden, ze veel minder in hun spiegels keken en vaker verkeersborden misten.