Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 2 nov 2016
Leestijd: 3 minuten

‘Kwaliteit van het onderwijs moet flink omhoog’

De kwaliteit van het onderwijs moet fors omhoog. Zowel in het basis- als het voortgezet onderwijs. D66 wil dat er meer geld geïnvesteerd wordt „in betere lessen in plaats van zoveel mogelijk lessen”. Investeren in de leraar staat voorop.

„Iedereen herinnert zich nog die bijzondere leraar die interessante lessen gaf en inspireerde. Wat D66 betreft geldt dat straks voor alle leraren”, zegt Paul van Meenen, Tweede Kamerlid voor D66. De partij wil dat er structureel 1 miljard euro per jaar extra geïnvesteerd wordt in betere lessen voor leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs.

„Leraren hebben meer tijd nodig om zich meer in hun vak te kunnen verdiepen en te kunnen voorbereiden”, stelt Van Meenen. „Daardoor hebben we straks meer en betere leraren, zodat de leerlingen de beste lessen en de aandacht krijgen die ze verdienen. Dit kabinet heeft er keer op keer op gehamerd dat leerlingen en studenten zo snel mogelijk door een opleiding gejaagd moeten worden. Of je kinderen echt wat leert, is daarbij ondergeschikt.”

Digitalisering

Ook de manier van lesgeven loopt hopeloos achter, blijkt onder meer uit het onderzoek ’De innovatieve leraar’ van de universiteiten in Tilburg, Gent en Leuven dat woensdag is gepresenteerd. Vijfhonderd ondervraagde leraren in het voortgezet onderwijs geven aan dat zij niet met digitale lesmethoden of innovatieve educatieve hulpmiddelen werken, omdat ze onzeker worden van hun leerlingen die er beter mee om kunnen omgaan dan zijzelf.

Daarnaast bestaat de vrees dat ze door het geven van gedigitaliseerde lessen hun leerdoelen niet halen en in tijdnood komen. Daarom grijpen zij liever naar het ouderwetse boek.

Moderniseren

Meester Robert, die lesgeeft in de bovenbouw op een christelijke basisschool in de Randstad, heeft besloten om binnenkort de overstap te maken naar een moderne school die kinderen beter voorbereidt op de digitale wereld. „Kijk nou hoe we erbij zitten”, zegt hij zittend in zijn klaslokaal. „Zo zaten wij er 30 jaar geleden ook bij. Scholen gaan niet mee met de tijd. Wat hebben de kinderen aan het in het hoofd stampen van topografie en tafels? Dat is niet meer van deze tijd.”

Volgens de 13-jarige Max uit Zaanstad is de lesstof uit zijn leerboeken op de middelbare school ook aan modernisering toe. „Wie verslikt zich eerder, een mens of een dolfijn?” Dat is zomaar een vraag die hij tijdens een biologieles krijgt.

Talent ontwikkelen

„Wat heb ik er nou aan om dat te weten?”, zegt de brugklasser die ook moet leren pianospelen met één hand. „Iets wat ik later ook echt niet ga doen. Dan leer ik liever dj-skills op de laptop.”

D66 vindt ook dat er meer geïnvesteerd moet worden in de talenten van ieder kind en bepleit dit woensdag in de Tweede Kamer waar de begroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) wordt besproken. „Sommige kinderen zijn goed met hun handen of hebben een groot sporttalent, andere kinderen hebben aanleg voor rekenen en taal”, zegt Van Meenen. „Geef elk kind de kans om zijn of haar talenten te ontwikkelen. Daarom pleiten we voor betere leraren en kleinere klassen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.