Die rotblaadjes op het spoor; waarom doen ze niets?
De laatste dagen rijden er op bepaalde trajecten minder treinen. Oorzaak: gebrek aan materieel door blaadjes op het spoor. Treinreizigers horen over geltreinen, vierkante wielen en vertraging, maar blijven met veel vragen zitten. ProRail geeft antwoord op een paar prangende vragen. Conclusie: we moeten er maar aan wennen.
Er vallen al jaren blaadjes op het spoor, waarom is er nog steeds geen structurele oplossing?
In de herfst zijn de sporen vaak glad door regen en vochtige lucht, maar ook doordat bladeren op het spoor vallen. Maatregelen hiertegen moeten tussen het treinverkeer door genomen worden. Het treinverkeer wordt echter steeds intensiever, zodat dit steeds moeilijker gaat. Er is wel een grondig alternatief, namelijk het ruimen van bomen naast het spoor. Maar dat is niet mogelijk aangezien deze niet alleen op ProRail-grond staan.
Een trein met een gewicht van een paar ton die last heeft van blaadjes op het spoor. Waar in de ontwikkeling van de trein is het misgegaan?
Het fenomeen is niet nieuw en treedt al decennia lang op. Er is ook op dit moment nog geen (inter)nationale adequate techniek beschikbaar om de problematiek van vallende blaadjes op het spoor aan te pakken. Ook andere landen om ons heen hebben problemen met vallende blaadjes.
Ik ga zo met een trein. Met van die blaadjes op de rails. Dat is best eng
— ReinBijlsma (@ReinBijlsma) November 24, 2016
Waarom worden er treinen geschrapt? Je kunt er toch beter meer laten rijden zodat de blaadjes niet blijven liggen?
De aangepaste dienstregeling wordt niet veroorzaakt door de gladde sporen, maar door materieel uitval als gevolg van de gladde sporen. Het schrappen van treinen heeft nu te maken met de beschikbaarheid van materieel, zoals NS aangeeft. De beschikbaarheid is onder meer minder vanwege schade door vierkante wielen. Dus meer rijden is geen beheersmaatregel bij het probleem.
Wat zijn ’vierkante wielen’? En wat doe je eraan?
Gladde sporen zorgen ervoor dat de wielen van de trein minder grip op de rails krijgen. Vooral door het slippen bij het remmen beschadigen de wielen en worden ’vierkant’. Deze moeten dan naar de werkplaats voor reparatie. NS heeft op meerdere plaatsen in het land werkplaatsen waar wielen weer rond kunnen worden geslepen. Er zijn extra medewerkers ingezet om de treinen snel terug op het spoor te krijgen.
Wat is een geltrein? En als dat de oplossing is, waarom rijden er dan niet meer van rond?
Een bladblazer helpt helaas niet tegen de plakkerige moes die in de herfst op het spoor ontstaat. Om het spoor stroever te maken, zetten we daarom sandite in. Dit is een gel bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel. De gel wordt vanuit de trein op het spoor gesmeerd. Een aantal treinen is hiermee uitgerust. Afhankelijk van de trajecten waar het weerbureau verwacht dat er problemen kunnen optreden, worden deze treinen ingezet.