Feestmaand voor iedereen duurder door winkeldieven
Op weg naar Sinterklaas en Kerstmis betaalt elke Nederlander 19 euro extra door winkeldieven. Winkeldiefstal kost de Nederlandse retailers in de laatste drie maanden van het jaar 329 miljoen euro. Zij maken hun producten wat duurder om de schade te beperken en dat merken wij als klant dus in onze portemonnee.
Meer dan 2010
Checkpoint Systems, wereldwijd leider op het gebied van oplossingen die de detailhandel helpen de beveiliging van hun producten te vergroten, is tot deze conclusie gekomen. „Wij hebben een groot aantal retailers uitgebreid geïnterviewd”, zegt Pjotr van Wuyckhuyse van het bedrijf. Op basis van een laatste onderzoek in 2010 stelt hij dat er uit winkels veel meer wordt gestolen dan zes jaar geleden. „Toen kostte het elke Nederlander 11 euro, nu dus 19 euro. Het is niet leuk voor de consument dat hij extra voor producten betaalt, maar de winkeliers moeten toch iets met de geleden schade.”
Met Sinterklaas, Kerstmis en Nieuwjaar voor de deur, hebben retailers de drukste tijd in oktober, november en december. In deze periode wordt 32 procent van hun jaaromzet gerealiseerd (een totaalbedrag van zo’n 32 miljard euro). Ook winkeldieven hebben het deze maanden druk, want juist dan slaan zij hun slag. Van Wuyckhuyse: „Winkels promoten dan meer luxeartikelen. Dat maakt ze aantrekkelijker en dus worden ze eerder gestolen. Winkeldieven vallen in de drukke periode ook minder op. Er is enorme hectiek, het is drukker op de winkelvloer en personeel draait extra uren.”
Waar de schade van winkeldiefstal wordt doorberekend aan de consument, is een deel van die consumenten natuurlijk zelf verantwoordelijk door te stelen. Van Wuyckhuyse: „Men verlaagt zich sneller tot stelen tijdens de dure feestperiode. Mensen willen hun kinderen toch net dat duurdere speeltje kunnen geven onder de kerstboom, hun geliefde net dat ene mooie cadeau of de familie imponeren tijdens de feestmaaltijd.”
Wat er gestolen wordt
De top 5 in warenhuizen (in volgorde meest gestolen): cosmetica, elektronica, jeans, schoenen en speelgoed.
De top 5 in kledingwinkels: accessoires, jeans, juwelen, lingerie, schoenen.
De top 5 in supermarkten: alcohol, babyvoeding, cosmetica, gourmetkaas en vlees/vis.