Virtuele spiegel moet kledingwinkels redden
Kledingketen MS Mode heeft vrijdag in Nederland uitstel van betaling aangevraagd. Het is de zoveelste winkelketen die in zwaar weer verkeert. Wat kan de industrie doen om het hoofd boven water te houden, nu iedereen online koopt?
Professor E-business Tibert Verhagen is niet verbaasd over het nieuws van MS. „MS Mode is een traditionele winkel die nog weinig met innovatie doet”, vertelt hij aan Metro. In de mode-industrie zitten veel winkels in de gevarenzone. Namen wil Verhagen niet noemen, maar grote winkels met een breed publiek moeten volgens hem hard aan de slag.
Nieuwe verdienmodellen
De integratie tussen de online en offline wereld is nog steeds een uitdaging voor grote winkelketens. Consumenten kijken veel in winkels, maar kopen uiteindelijk online. „Beide werelden moeten samensmelten, maar een hele strategie omgooien is voor een grote winkel als een MS Mode niet makkelijk”, aldus Verhagen.
Verhagen, die als onderzoeker verbonden is aan Store Innovation Lab van de Hogeschool van Amsterdam, onderschrijft het belang van het zoeken naar nieuwe verdienmodellen en het experimenteren met technologie. „Uit eerder onderzoek leerden we dat kleine retailers die investeren in technologie hun omzet zagen groeien.” Het internet blijft, en dus is het zaak om de klant in de fysieke winkel iets extra’s te bieden. „Een betere service of een ander kleur behang is niet genoeg.”
Op drie manieren investeren
Wat moeten winkels dan wel doen om hun klanten te behouden? Investeren in technologie kan volgens Verhagen op drie manieren. Allereerst kun je beter inzicht krijgen in je klantenkring door klantgegevens en koopgedrag te analyseren. Vervolgens kun je hiermee gerichte, persoonlijke informatie bieden. Ook kun je interactieve schermen ophangen die de klant naar binnen lokken. „De drang om overal naar binnen te lopen is door internet minder groot geworden.”
Tot slot kan technologie de winkelbeleving verbeteren. Zo is een virtuele spiegel, waarbij iemand kan zien hoe de kleding staat zonder die daadwerkelijk te passen, een ervaring voor de klant en een gemak voor de retailer. Die hoeft daardoor niet meer elke maat en kleur op voorraad te hebben, wat een grote kostenpost is.
MS Mode lukte het niet om genoeg klanten naar binnen te krijgen. De keten is niet de enige die dit jaar met financiële problemen kampte. Een overzicht:
Cora Kemperman
De Nederlandse damesmodeketen had acht vestigingen in Nederland en België. Het moederbedrijf Lafalda Mode werd al in maart 2015 verkocht. De nicht van Cora Kemperman nam de winkels over, maar kreeg een burn-out. Haar vervangers kregen geen grip op de zaak en de schulden liepen op. Uiteindelijk werd de damesmodeketen in juni failliet verklaard.
McGregor Fashion Group
McGregor Fashion Group heeft vijftig onderdelen onder zich hangen, waaronder McGregor, Gaastra en ADAM Brandstore. De merken zijn te koop in ruim 140 eigen winkels plus 200 shop-in-shops. In juni van dit jaar werden elf onderdelen failliet verklaard, maar al snel werd een doorstart aangekondigd. McGregor gaat door onder de naam Doniger Fashion Group en de oude aandeelhouders zijn opnieuw eigenaren geworden.
Unlimited Sports Group (USG)
Unlimited Sports Group is het moederbedrijf van onder andere Perry Sport en Aktiesport. Toen V&D en Macintosh, het moederbedrijf van onder meer Scapino, Dolcis en Manfield, failliet gingen, kwam ook USG in de problemen. Perry Sport had namelijk elf shop-in-shops in V&D en Aktiesport had er 128 in Scapino. In maart bleek dat beide winkels een doorstart konden maken onder de vlag van het Britse retailbedrijf JD Sports Fashion. Of de andere onderdelen van USG kunnen doorstarten, is nog onduidelijk.
La Ligna
De dameskledingketen met 52 vestigingen werd in februari failliet verklaard. De eerste winkel van La Ligna werd in 1984 in Groningen geopend door het kunstenaarsechtpaar Gerritsen. De keten kampte de laatste jaren met financiële problemen. Ondanks de pogingen om te kosten te drukken en de marges te verhogen, werd een faillissement niet voorkomen. In maart werd bekend dat 42 winkels een doorstart kunnen maken.