Vakantieganger bang voor hoge internetkosten
Zes op de tien vakantiegangers uit ons land, zet bij de grens direct dataroaming op de smartphone uit. Zodra die grens gepasseerd wordt, wint de angst voor roaming het van de gewoonte continu te internetten op onze mobiele telefoon.
Onnodig
Dat blijkt uit een onderzoek door MediaTest – in opdracht van provider Tele2 – dat maandag wordt gepresenteerd. 84 procent van de bijna 1700 mensen (18-70 jaar) die aan het onderzoek deelnamen, geeft aan zo min mogelijk mobiele data te gebruiken in buitenland. De enige reden: bang zijn voor hoge kosten. Onnodig, zo stelt Tele2, want providers bieden buitenlandbundels aan om net zo vaak online te kunnen zijn als in Nederland.
Op dit moment bezit 86 procent van de Nederlandse consumenten een smartphone. De helft van de ondervraagden zegt continu gebruik te maken van internet op hun mobiele telefoon. 68 procent van de deelnemers aan het onderzoek vindt het belangrijk om buiten de grenzen op hun telefoon te kunnen internetten.
Dataroaming uit!
Ondanks die sterke wens om constant te blijven surfen, appen en social media te checken, maakt toch meer dan de helft veel minder gebruik van mobiel internet dan in Nederland. Zo zetten zes van de tien Nederlanders hun mobiele data direct uit zodra zij de grens gepasseerd zijn. Ongetwijfeld heeft een reisgenoot nog voor de grens geroepen: „Buitenland, dataroaming uit!” Wat ’we’ op weg naar het vakantieadres doen? Ouderwets vermaak: kletsen, naar buiten turen en off-line spelletjes spelen.
Buitenlandbundels
Malin Holmberg, CEO van Tele2 Nederland: „Constant online zijn is niet alleen iets van jongeren. Steeds meer mensen hebben die basisbehoefte. Ook als zij in het buitenland zijn. Hiervoor bieden wij dan ook bundels aan. Toch zie je dat nog veel mensen zo bang zijn voor hoge rekeningen dat ze het maar helemaal laten.”
,,Ik wil vakantiegangers niet zeggen uit te kijken, maar op vakantie juist te internetten alsof je thuis bent”, gaat Holmberg verder. ,,Door het gebruik van een voordelige bundel, jaag je jezelf niet op kosten.”