Erik Jonk
Erik Jonk Nieuws 29 aug 2016
Leestijd: 2 minuten

Campagne Back to School over omgang met mobieltjes

Omgaan met de mobiele telefoon in de klas, is voor veel leraren in ons land ’nog een grote uitdaging’. 81 procent van de docenten vindt het belangrijk hun leerlingen zogeheten 21st century skills mee te geven. Het merendeel van de leraren vindt het echter lastig om nieuwe technologieën een plek te geven in de les. Dat blijkt uit onderzoek van Vodafone en GfK, uitgevoerd aan het begin van dit nieuwe schooljaar.

Digitale tools

Samen met partners Mediawijzer.net, CapGemini en Google, lanceert Vodafone vandaag digitale tools voor docenten en scholieren. Met een bus wordt een Back to Schooltour langs scholen gemaakt. Vandaag staat hij als eerste bij het Marcanti College in Amsterdam.

In de bus kunnen docenten een kijkje nemen in het klaslokaal van de toekomst. Meester Gijs van het Veluws College in Apeldoorn zal staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker vanmorgen een rondleiding geven. Dekker onderstreept al langer het belang van digitale tools in het onderwijs.

Campagne Back to School over omgang met mobieltjes
Staatssecretaris Sander Dekker tijdens een schoolbezoek. / ANP

Unlock to Learn-app

,,Tegenwoordig heeft bijna elke scholier een smartphone op zak. Echter, die wordt nog niet vaak toegepast voor onderwijsdoeleinden”, meldt een woordvoerder van Vodafone. Het mobiele telefoniebedrijf ontwikkelde daarom samen met een lerares de Unlock to Learn-app. Ook die komt vandaag uit en is bedoeld voor examenleerlingen. Met de app moeten scholieren eerst een examenvraag beantwoorden voordat ze het toestel kunnen ontgrendelen. Zo staat de examenstof op het scherm waarnaar veel leerlingen het liefst kijken, die van hun mobieltje. ,,De Unlock to Learn-app is een van de voorbeelden hoe mobiele communicatie gebruikt kan worden in het onderwijs”, aldus Vodafone.

Naast de app en de Back to Schoolbus, lanceert genoemd bedrijf ook nog eens drie ’onderwijs op maat-oplossingen’. ’Het digitale klaslokaal’ is een oplossing voor jonge vluchtelingen in het basisonderwijs, zodat zij sneller Nederlands kunnen leren.

Leren op afstand

’Leren op afstand’ is een educatief programma voor mbo-leerlingen die door persoonlijke omstandigheden hun opleiding vroegtijdig verlaten en zo toch op afstand een lesprogramma kunnen volgen.

De derde is SAM, een gerichte oplossing voor basisschooldocenten die lesgeven in krimpgebieden, waar veel kinderen van verschillende niveaus in één klas zitten.

Om docenten wegwijs te maken in de wereld van het online leren, is er nu ook de site back-to-school.nl.

Juf helpt scholier met examen op een bijzondere manier:

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.