’Maak treinreis goedkoper dan vliegticket’
Een treinreis is duurder dan een vliegticket naar bestemmingen binnen Europa. Belachelijk, vinden acht op de tien Nederlanders. Reden is dat over een treinticket btw betaald moet worden en over een vliegticket en kerosine niet. „Dat is oneerlijk”, zegt Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit bij Natuur & Milieu. „Dit zou gelijk getrokken moeten worden en de mate van milieuvervuiling juist belast. Dan wordt een treinkaartje vanzelf goedkoper.”
Meer dan de helft van de Nederlanders is nog nooit met de trein naar een ander land gereisd, blijk uit onderzoek van Natuur & Milieu. Het prijsverschil met andere manieren van reizen speelt hierin een belangrijke rol. Twee derde zou wel graag (vaker) de trein willen pakken, maar dan moet het wel goedkoper zijn. Vooral jongeren vinden dat treintickets goedkoper moeten zijn dan vliegtickets.
Last minute
De mogelijkheid om goedkoper een last minute te boeken, zou ze ook eerder de trein in lokken. En dat is ook waar Van Biezen voor pleit. Goedkope last minutes bestaan gewoonweg niet. „Terwijl er veel lege stoelen in de trein zijn”, zegt Van Biezen. „Dit moet net als de laatste stoelen in een vliegtuig goedkoper aangeboden moeten worden.”
Een andere reden waarom mensen minder snel een treinreis boeken, is het complexe boekingsproces. „Probeer maar eens een treinreis naar Zuid-Italië te boeken. Dat is erg ingewikkeld. Het zou eigenlijk net zo eenvoudig moeten zijn als het boeken van een vliegticket. Alleen de Thalys naar Parijs is een uitzondering.”
Samenwerken
Voor vliegtickets bestaan er tientallen zoekmachines waar kant-en-klare vluchten uit rollen. Op de spoorwegmarkt niet, omdat dit volgens Van Biezen „deze markt een optelsom is van op zichzelf gerichte bedrijven”. „Er moet beter samengewerkt worden om tot een aantrekkelijker spoorproduct te komen. De reisinformatie moet beter en de tickets goedkoper.”
De prijs is dus de belangrijkste belemmering om de trein te pakken, terwijl genieten van het uitzicht en zelf geen lange stukken hoeven rijden door de helft van de ondervraagden als belangrijke voordelen van de trein worden gezien. Slechts een kwart zou op dit moment de trein verkiezen boven de auto of het vliegtuig.
Milieubelastend
Van 34 procent van de ondervraagden mag vliegen ook een stuk duurder worden dan treinen vanwege de extra milieuvervuiling. Het vliegtuig is de meest milieubelastende vervoersoptie, weet Natuur & Milieu.
Dinsdag vindt de internationale spoortop Train2EU plaats in Rotterdam. Hier willen de Beneluxlanden en Duitsland afspraken maken over betere samenwerking om het internationale treinverkeer in Europa aantrekkelijker te maken voor de reiziger. Onder andere door betere reisinformatie, eenvoudiger boeken en aantrekkelijke aanbiedingen.