Constance van Amstel
Constance van Amstel Nieuws 26 jun 2016
Leestijd: 1 minuut

Jongeren: liever vakantie dan eigen huis of auto

Een mooie reis maken is voor jongeren belangrijker dan het hebben van eigen huis of auto. Ook vinden zij ‘likes’ op hun vakantiefoto’s net zo belangrijk als de eigen reiservaring en raadplegen ze bijna 4 bronnen voor ze een reis boeken. Dat blijkt uit een onderzoek naar het reisgedrag van millennials, de generatie mensen geboren tussen 1981 en 2000.

De waarde die de millennials hechten aan reizen is groot. Dat ze liever op reis gaan dan een auto kopen, kan mogelijk komen doordat ze zijn opgegroeid met internet en social media, en daardoor een grotere verbondenheid voelen met de wereld dan de de generaties voor hen.

Leven als een local

Wat ook belangrijk is voor de jonge reiziger, is authenticiteit. Het ontdekken van verborgen parels en leven als een local is belangrijk. Maar, zo blijkt ook uit het onderzoek, de reiservaring moet wel erkend worden door hun sociale netwerk. Eén op de drie millennials geeft aan dat vrienden die enthousiast reageren op hun vakantiefoto’s net zo belangrijk zijn als de reiservaring zelf. Dat vindt slechts een kwart van de oudere generatie.

https://twitter.com/_Rosanne1988/status/747001298898272257

Daarnaast lopen de millennials liever geen risico’s tijdens hun vakantie. Ze vinden het belangrijk de trip die ze op het oog hebben, de goedkeurig krijgt van bekenden want ze willen niet het risico lopen dat de reis tegenvalt. Ook is 59 procent bewust bezig met zijn veiligheid tijdens de reis. Mogelijk is deze risicomijding de reden voor het raadplegen van vele bronnen voordat er een reiskeuze wordt gemaakt.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van reisorganisatie Expedia, onder 8.000 consumenten tussen 16 – 64 jaar oud in acht landen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.