Erik Jonk
Erik Jonk Nieuws 8 apr 2016
Leestijd: 2 minuten

Kwart sportclubs hard op zoek naar vrijwilligers

Het gaat goed met sportclubs als het om ledenaantallen gaat, maar veel minder op het gebied van vrijwilligerswerk.

Een kwart van de Nederlandse sportverenigingen kampt met een vrijwilligersprobleem. Aangezien ons land meer dan 24.000 sportclubs telt gaat het om vele duizenden mensen. Vorig jaar staken nog altijd 1,2 miljoen Nederlanders hun handen op een of andere manier voor een sportvereniging uit de mouwen, maar toch zijn veel clubs naarstig op zoek naar extra handen.

Rabobankcampagne

Die getallen meldde Erik Lenselink, manager Sportontwikkeling bij sportorganisatie NOC*NSF bij de aftrap van de Rabobankcampagne Het Aandeel Van. Bij deze campagne, die gisteren begon, worden vrijwilligers bij sportverenigingen in het zonnetje gezet. Op de site hetaandeelvan.nl worden zij door iedereen die dat maar wil als ‘uitblinker’ bestempeld.

„We hebben een sterke clubcultuur in ons land en daarbij maken die 1,2 miljoen vrijwilligers het verschil”, zegt Lenselink. „Eigenlijk gaat het met onze sportclubs wel goed, want gemiddeld behouden zij hun ledenaantallen en hebben er vaak zelfs meer (meer dan 4 miljoen Nederlanders zijn lid van een sportvereniging, red.). Sponsorbedragen en kantine-inkomsten lopen echter terug en dat geldt dus ook voor het aantal vrijwilligers.”

Sportclubsonderzoek

NOC*NSF peilde deze zaken voor de zogeheten Sportaanbiedersmonitor 2015, die gebruikt wordt door sportbonden, gemeenten en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Honderden verenigingen werkten mee aan het onderzoek.

Aan de deelnemende clubs werd gevraagd wat momenteel hun belangrijkste onderwerpen zijn. Ledenwerving en ledenbehoud staat op nummer één, werving en behoud van vrijwilligers op de tweede plaats. Een van de clubs merkte op: „Steeds meer werkzaamheden gebeuren door minder mensen, waardoor druk en irritaties toenemen. Dit moet veranderen om de sfeer en kwaliteit te kunnen bewaken.”

Ellen kiest voor ‘Kip’

Tweevoudig Olympisch kampioen hockey Ellen Hoog is samen met wielrenster Marianne Vos een gezicht van de Rabocampagne Het Aandeel Van. Hoog koos een uitblinkster uit bij haar voormalige hockeyvereniging SCHC en ging daarvoor dertien jaar terug naar haar debuut in SCHC dames 1. Zij werd daarbij goed geholpen door Floor Joosten, bijgenaamd Kip. Ellen Hoog: „Ik was nog maar 16 jaar en Kip ving mij op. Door haar grappen en soms een leuk onhandigheidje voelde ik me meteen een teamgenoot. Ze werd mijn maatje en zo kon ik ontspannen aan topsport doen. Elke team binnen een sportvereniging heeft wat mij betreft een Kip nodig.” Floor Joosten: „Heel erg leuk. ‘El’ was een enthousiast speelstertje, maar heb zelf niet in de gaten gehad dat ik zo’n belangrijke rol heb gespeeld.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.