Rens Oving
Rens Oving Nieuws 12 apr 2016
Leestijd: 2 minuten

Helft drones stijgt gewoon op bij Schiphol

Ondanks speciale software die het tegendeel belooft, kunnen veel drones gewoon vliegen in de buurt van Schiphol.

Na een incident op 1 april, waarbij een drone rakelings langs een aantal vliegtuigen scheerde, is de discussie over de (on)veiligheid van drones opgelaaid.

Niet te stoppen

Veel drones zijn inmiddels uitgerust met een geofencing-systeem dat het onmogelijk moet maken om te vliegen waar dit niet mag. Maar in de praktijk lijkt dit niet goed te werken. Wiebe de Jager van de website Dronewatch wilde daarom weten hoeveel drones kunnen vliegen in de buurt van Schiphol. Een groep van dertig droneliefhebbers ging daarom maandagavond op stap.

„Eerst probeerden we het bij de buitenste ring van het verboden gebied, op zo’n 10 kilometer afstand van Schiphol. Alle drones gingen daar gewoon de lucht in. Daarna hebben we het op nog geen kilometer van Schiphol geprobeerd. Toen vloog de helft van de drones nog steeds. En dat is toch echt veel als dat eigenlijk niet zou moeten.”

De regels voor het vliegen met drones lijken duidelijk. Je mag niet hoger dan 120 meter, niet in de buurt van mensen, gebouwen of andere bouwwerken vliegen. En je moet in ieder geval 3 kilometer bij kleine vliegvelden vandaan blijven.

Maar voor de grote vliegvelden waar de luchtverkeersleiding het luchtruim controleert, gelden veel strengere regels. Bij Schiphol is de straal waarbinnen niet gevlogen mag worden met drones ruim 10 kilometer.

Overtreding

Wie dus op 3 kilometer afstand van de verkeerstoren van Schiphol gaat staan, is alsnog zwaar in overtreding. Om dat tegen te gaan, adverteren veel dronefabrikanten met geofencing. Een ingebouwd gps-systeem, dat ervoor zorgt dat de drone niet de lucht ingaat waar dat niet mag.

https://twitter.com/mvbergen/status/719598825636282370/photo/1

Handig voor de onwetende of luie dronevlieger die zich zo niet hoeft voor te bereiden. Maar het onzichtbare ‘hek’ in de drone werkt dus lang niet altijd. Bijvoorbeeld omdat de software niet up-to-date is of omdat de coördinaten niet goed zijn ingevoerd.

Volgens De Jager is goede voorlichting over de regels daarom onmisbaar. „Een drone met geofencing wekt de verwachting dat je kunt vliegen zonder na te denken. Maar dat is natuurlijk niet zo. Je bent als vlieger uiteindelijk zelf verantwoordelijk.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.