Robot verslaat wereldkampioen moeilijkste denksport
Robot AlphaGo heeft de wereldkampioen Go, Lee Sedol, nu twee keer verslagen. Dit is belangrijk voor ons begrip van kunstmatige intelligentie (KI). Wetenschappers dachten namelijk dat dit pas over tien jaar mogelijk zou zijn.
Wat is Go?
Go is een Chinese denksport, misschien het meest vergelijkbaar met schaken. De regels zijn simpel: elke speler moet met zijn stenen een zo groot mogelijk gebied omcirkelen. Als je een steen van een tegenstander omcirkelt, wordt die geslagen.
Verder is het veld 19×19, een stuk groter dan een schaakbord. Het aantal mogelijk zetten is bij Go dan ook gigantisch: 10^761 (10 met 761 nullen). Bij schaken is dat 10^120. In 1997 werd Garry Kasparov, de wereldkampioen schaken, al verslagen door de computer Deep Blue.
Spelen op intuïtie
Maar van Go werd gedacht dat een computeroverwinning veel langer zou duren. Bij schaken kunnen namelijk alle mogelijke zetten worden doorberekend, maar bij Go spelen zelfs de professionals meer op intuïtie. Zij hebben zo veel wedstrijden gespeeld dat ze soms zelf niet kunnen uitleggen waarom ze bepaalde zetten doen.
AlphaGo werkt eigenlijk hetzelfde: de computer speelt dagelijks miljoenen wedstrijden en ontwikkelt daardoor zijn eigen intuïtie. In plaats van de computer een set regels en adviezen te geven, krijgt hij maar één doel mee: een zo groot mogelijk gebied omsingelen. En daartoe mag hij alles proberen en zien hoe de resultaten uitpakken. Hier zie je hoe dat werkt met een simpel computerspel:
Zo krijgt hij een statistisch beeld van wat waarschijnlijk een goede zet gaat zijn. Volgens commentators levert dat een mooie partij Go op, waarbij de computer dus beter is dan de beste menselijke speler.
De programmeurs weten ook niet meer precies hoe hij redeneert: ze hebben de computer alleen de mogelijkheid gegeven te leren.