Liever klagen over de baas dan er zelf eentje zijn
We klagen wat over over onze leidinggevenden, denken vaak dat we het veel beter kunnen, maar willen uiteindelijk zelf toch liever niet de baas zijn.
Managers zijn niet geliefd bij het personeel. Bijna twee derde van de Nederlanders is ontevreden over zijn manager. Dat is hoger dan het mondiale gemiddelde. Wereldwijd is namelijk slechts de helft van de werknemers niet te spreken over zijn baas. Slechts 17 procent van de Nederlanders is blij met zijn manager.
Lastige baan
Dat geldt wereldwijd voor bijna een derde van de medewerkers, zo blijkt uit onderzoek van carrièresite Monsterboard. De werkende Nederlander staat dan ook niet graag in de schoenen van zijn manager. Een ruime meerderheid van 83,6 procent denkt dat het lastig is om een goede manager te zijn. Van de bazen die meededen aan het onderzoek geeft ruim de helft aan dat dit daadwerkelijk zo is.
Dat een goede manager zijn geen sinecure is, blijkt ook uit de terughoudendheid van de werkende Nederlander om zelf die rol op zich te nemen. Ondanks dat een derde denkt dat hij het beter zou doen dan zijn eigen manager, heeft slecht 16 procent de ambitie om dit jaar door te groeien tot manager. De managers die meededen aan het onderzoek willen wél doorgroeien: 38,6 procent wil op korte termijn doorgroeien naar een hogere functie bij zijn huidige werkgever.
Leren van kritiek
„Ook managers krijgen wel eens kritiek. Juist een goede manager neemt dit serieus en zoekt naar verbeterpunten om daar zelf wat van te leren”, aldus Gian Zandonà, managing director van Monsterboard.nl. „Werknemers die het gevoel hebben dat hun manager hen nog weinig te bieden heeft om te kunnen excelleren, zouden juist zelf het gesprek hierover moeten aan gaan met hun leidinggevende. Probeer eens een open gesprek te houden met je manager waarin je elkaar feedback geeft. Dat is voor beiden heel leerzaam. Ook kun je zelf een plan maken om door te groeien tot een goede manager.”