#BeNiceOrLeave: actie tegen hufters op social media
Fotograaf William Rutten is de hufters op social media helemaal beu. ‘Be nice or leave’, is het credo dat hij op social media verspreidt. Rutten heeft dinsdagavond het logo Be nice or leave vrijgegeven zodat iedereen er zelf een T-shirt van kan laten maken. Hij hoopt dat mensen zichzelf hiermee fotograferen en dit als profielfoto gaan gebruiken „om te laten zien dat ook zij de negativiteit beu zijn”. „Ik verwacht niet een grote verandering teweeg te brengen, maar hoop dat het mensen beweegt na te denken voordat ze iets posten.”
Wij vonden die actie zo sympathiek, dat we ons er graag bij aansluiten. Social media redacteur Dave van Aken: „De vuiligheid waar we ons dagelijks doorheen moeten worstelen neemt abnormale proporties aan.” Metro heeft meer dan 277.000 volgers op Facebook die behoorlijk actief zijn. “Maar wij zijn inmiddels op het punt aangekomen dat we het commentaar op Facebook niet meer lezen, omdat je anders aan het einde van de dag zwaar depressief naar huis gaat. Kritiek en pittige discussies juichen we toe. Maar het zijn de eindeloze scheldkanonnades en dreigementen die de overhand nemen. Ook wij pikken dat niet meer langer.”