Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 29 jan 2016
Leestijd: 2 minuten

Snelle digitale boete tegen agressie op perrons

NS gaat overlastgevers op het station en in de trein digitaal bekeuren. De spoorvervoerder denkt met deze snelle vorm van boetes uitschrijven agressie tegen te kunnen gaan. „Het voorkomt lange gesprekken en het oplopen van irritaties bij de overlastgever. Dit verkleint de kans op escalatie”, zegt een NS-woordvoerder.

Op dit moment loopt er een succesvolle proef die op termijn landelijk uitgerold gaat worden. Achttien medewerkers Veiligheid & Service (V&S) van NS op Den Haag en twee conducteurs zijn uitgerust met een applicatie op de smartphone waarmee zij in een paar minuten een bekeuring kunnen uitdelen. „Normaal gesproken duurt het invullen van een boeteformulier tussen de tien en vijftien minuten”, gaat de NS-woordvoerder verder. „De kans dat de situatie escaleert is dan veel groter dan met het digitale systeem. Daarmee duurt het slechts een minuut of drie.”

Foto ID-bewijs

Het gaat hierbij over overtredingen zoals overlast veroorzaken of roken op plaatsen waar het niet mag. De V&S-medewerker, een buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA), scant het identitetsbewijs van de raddraaier en twee dagen later krijgt diegene de bon binnen. „Dit voorkomt lange gesprekken die kunnen escaleren. Ander pluspunt is dat er gedurende het administratieve proces minder fouten kunnen worden gemaakt.”

Bodycams

Het is een van de innovaties waarmee de spoorvervoerder agressie tegen ov-personeel probeert tegen te gaan „Elk incident tegen reizigers of NS-personeel blijft er één te veel”, zegt Michel Bourgonje, programmamanager sociale veiligheid bij NS. „Dat is de reden dat we volop bezig blijven met het onderzoeken van wat we nog meer kunnen doen in samenwerking met de politie.” Er loopt momenteel ook een proef met bodycams bij beveiligers en V&S-personeel.

Meer maatregelen

Dagelijks krijgt ov-personeel te maken met agressie en intimidatie. Vorig jaar werden door de overheid en NS acht maatregelen afgesproken om de veiligheid voor het rijdend personeel te verbeteren.

Niet alle maatregelen zijn al uitgevoerd. Bijvoorbeeld het plaatsen van twee conducteurs op de trein na 22.00 uur. Dit is voor NS niet eenvoudig te bewerkstelligen. De Vakbond voor Machinisten en Conducteurs (VVMC) heeft donderdag laten weten deze maatregel erg belangrijk te vinden en heeft de regering opgeroepen om met extra financiële middelen te komen om dit toch snel mogelijk te maken. Donderdag debatteert de Tweede Kamer over ov-geweld.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.