Rens Oving
Rens Oving Nieuws 4 jan 2016
Leestijd: 2 minuten

Maakt pechvogel Kamal kans op prijs? Misschien wel

Kamal Maihouane, de pechvogel die een grote prijs in de Postcodeloterij misliep, deed zondag een noodkreet aan juristen die hem kunnen helpen. Door onvoldoende saldo werd zijn loterijgeld niet geïnd en deed hij zonder het zelf te weten niet mee.

https://www.facebook.com/kamal.maihouane/posts/960366184009680

Hoewel de zaak van Kamal kansloos lijkt, zien juristen wel degelijk mogelijkheden.

De regels van de Postcodeloterij zijn duidelijk. Wie niet genoeg geld op zijn rekening heeft staan op het moment dat er wordt afgeschreven, speelt die maand niet mee. Als deelnemer krijg je daar niks over te horen. Het is je eigen verantwoordelijkheid om dit in de gaten te houden, zegt de Postcodeloterij.

Als het de Postcodeloterij drie maanden achterelkaar niet lukt om geld te innen, wordt je deelname eenzijdig beëindigd en krijg je bericht.

Opzegtermijn

Topadvocaat Peter Plasman, die al eens eerder een zaak aanspande tegen de Postcodeloterij plaatst direct een kanttekening bij de reglementen.

„Als een maand niet betalen, een maand niet meespelen betekent, waarom hanteert de Postcodeloterij dan een maand opzegtermijn? Als je ervan af wil, is er een overeenkomst waar ze je aan kunnen houden. Je zou zeker kunnen betogen dat dit ook het geval is wanneer de incasso een keer niet is gelukt."

De bank?

Jurist Anke Linssen van juridisch dienstverlener DAS heeft nog een andere mogelijkheid voor Kamal: zijn bank. „Het kan onredelijk zijn dat de Postcodeloterij zonder bericht direct de deelname stop kan zetten. Maar ik kan me ook voorstellen dat wanneer de bank jou niet tijdig informeert over een overschrijding van het maximale limiet en het missen van een betaling, de bank tekortgeschoten is. Dan zou je kunnen stellen dat dit aansprakelijkheid met zich meebrengt bij het mislopen van de prijs.”

Linssen benadrukt wel dat de uitkomst van zo’n proces bijzonder onzeker is en mogelijk meer geld kost dan het oplevert.

Plasman denkt dat Kamals zaak in ieder geval de moeite van het uitpluizen waard is. „Hij kan mij altijd bellen. Ik ben van harte bereid om hem van advies te voorzien.”

Volgens de Postcodeloterij wordt altijd meerdere keren geprobeerd om geld te innen. Als dit niet lukt wordt de gemiste betaling nooit op een later moment alsnog verrekend. „Daarnaast proberen wij een opzegging zo snel als mogelijk in te laten gaan", verklaart een woordvoerder. „Hoe lang dit duurt is afhankelijk van de incassodatum, die is in het midden van de maand.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.