Els Anker
Els Anker Nieuws 5 jan 2016
Leestijd: 3 minuten

Boete goedkoper dan treinabonnement voor oud-student

Bijna driehonderd afgestudeerden hebben vorig jaar doelbewust gekozen om hun studentenreisproduct niet stop te zetten. De oud-studenten nemen de boete van 194 euro per maand die daarop volgt, voor lief. Dat blijkt uit cijfers van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW).

Als je bent afgestudeerd, vervalt het recht op een studentenreisproduct. Je mag dan niet meer gratis reizen met het openbaar vervoer. Het studentenreisproduct stopt niet automatisch: afgestudeerden moeten zelf het product van hun ov-chipkaart halen bij een oplaadpunt.

Goedkoper

Het niet tijdig stopzetten van je ov-chipkaart, levert je een boete op van 97 euro per twee weken. Voor sommige reizigers is de boete echter goedkoper dan de aanschaf van een abonnement. Als je bijvoorbeeld vijf keer per week van Utrecht naar Den Haag forenst, ben je per maand al gauw 440 euro kwijt.

Het kabinet wil de boete per 1 januari 2017 verhogen van 194 euro naar 300 euro per maand. Volgens minister Bussemaker (OCW) is de verhoging van het bedrag nodig om het onterechte gebruik van het studentenreisproduct te ontmoedigen. „De verhoging vermindert de gevallen waarin het niet stopzetten van het reisproduct financieel voordeliger is dan de aanschaf van een abonnement of losse vervoersbewijzen. Het voorkomt dat het aantrekkelijk blijft om het reisproduct niet stop te zetten”, aldus de minister.

Disproportioneel

Maar volgens de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) is de boete van 300 euro niet in proportie. „Het is niet de bedoeling is dat afgestudeerden de boete misbruiken om goedkoper te reizen”, aldus Stefan Wirken, voorzitter van de LSVb. „Maar het probleem is dat de grootste groep mensen die nu een boete krijgt, domweg vergeten is het studentenreisproduct op te zeggen.”

De LSVb pleit daarom voor een getrapt boetesysteem waarbij de vordering geleidelijk aan wordt verhoogd. „Dit dient als een wake-upcall voor oud-studenten die niet doelbewust het studentenreisproduct misbruiken”, aldus Wirken. Ook D66 is positief over het getrapte boetesysteem.

Maatregelen

Minister Bussemaker noemt de verhoging een „principiële keuze. Net als bij andere boetes te gebruikelijk, is het overtreden van de norm de reden voor het geven van de boete.” Volgens Bussemaker voert Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) al diverse maatregelen uit om het aantal ‘ov-misbruikers’ terug te dringen.

Zo krijgen studenten een informerende brief thuis gestuurd en volgen er herhaaldelijke meldingen via internet. Ook zendt DUO maandelijks een Twitterbericht uit met de oproep het product tijdig te stoppen.

Maar volgens de studentenvakbond is de boete flink vertekend ten opzichte van bijvoorbeeld verkeersboetes. Wirken: „Je kunt het vergelijken met het door rood licht rijden met je fiets. Hoewel daar ook een nadrukkelijke regelgeving voor is, ligt de boete op 90 euro. Dat is aanzienlijk minder.”

25 miljoen

Het totale bedrag van de geïnde boetes was in 2015 (tot en met oktober) bijna 25 miljoen euro. Het jaar daarvoor liep het bedrag op tot 31 miljoen euro.

De boete wordt geïnd door DUO en wordt doorgegeven aan het ov als compensatie voor de kosten van onterecht productbezit. Hiervoor ontvangt het ov namelijk geen vergoeding van het ministerie. Het wetsvoorstel is in behandeling bij de Tweede Kamer.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.