Met een derde van tweedehands auto’s is iets mis
De kans dat je wordt belazerd als je een tweedehands auto is levensgroot. teruggedraaide kilometertellers, slecht herstelde schades of een volstrekt onduidelijk verleden: het is aan de orde van de dag in de wereld van de occasions.
Een derde van alle tweedehands auto’s die in Nederland rondrijden heeft namelijk een onzuiver verleden, zo blijkt uit gegevens van Autoverleden.nl.
Via diverse binnen- en buitenlandse databanken kan de website de hele historie van een auto achterhalen. Met het kenteken van een Nederlandse auto kan onder meer gecheckt worden of die zware schade heeft gehad, of er met de kilometerstand is geknoeid en hoeveel eigenaren hij heeft gehad.
Zware schade
Via het chassisnummer van geïmporteerde auto’s uit diverse landen in Europa en de VS kan gecheckt worden of de auto zware schade heeft gehad. „Auto’s met een onzuiver verleden hebben vaker technische problemen. Onze dienst is bedoeld om mensen te beschermen tegen een miskoop,” stelt Ben Veenman van Autoverleden.nl.
Import
Uit de gegevens die de website de afgelopen jaren verzamelde blijkt dat 5,5 procent van de gecontroleerde occasions zware schade heeft gehad en 7,7 procent heeft een onlogische kilometerstand, wat erop duidt dat ermee geknoeid is. Ook is 15,4 procent van het Nederlandse occasionpark geïmporteerd. In het buitenland hoeven kilometerstanden niet geregistreerd te worden en daarom is bij 50 procent van de geïmporteerde auto’s de teller teruggedraaid. In totaal heeft daardoor 30,9 procent van de tweedehands auto’s in Nederland een onzuiver verleden.
„Een deel van de mensen komt pas bij ons nadat er een technisch probleem is geconstateerd.” stelt Veenman. „Dan is het eigenlijk al te laat. Wel hoor ik van mensen dat onze rapporten soms in rechtszaken worden gebruikt, ook al is het geen waterdicht juridisch bewijs. Maar een autoverkoper mag niet zeggen dat een auto geen schade heeft gehad als dat wel zo is. Dat maakt zo’n rapport wel duidelijk.”
In de rapporten die mensen opvragen zit een check op schadeverleden en kilometerstand, kan bekeken worden hoeveel eigenaren de auto heeft gehad, of hij APK gekeurd is, als taxi is gebruikt en of er vreemde trends in de historie zitten. Op basis daarvan krijgt de auto een rapportcijfer. 30 Procent van de tweedehands auto’s scoort daarbij een onvoldoende.