Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 25 dec 2015
Leestijd: 1 minuut

Deze crowdfundingacties flopten finaal

Crowdfunding. Op de redactie van Metro konden we het woord bijna niet meer horen. Het leek wel of iedereen in Nederland met crowdfuncingacties geld bij elkaar probeerde te sprokkelen.

Aangemoedigd door de jubelverhalen die vaak de media wisten te halen, ging jan en alleman op de moderne bedeltoer. Maar natuurlijk zijn lang niet al dit soort acties een succes. Fundwijzer zette een paar faliekante mislukkingen op een rijtje:

Tropicana – Geldvoorelkaar.nl

Wat schrokken de fervente zwemliefhebbers van vroeger van de beelden die ineens op internet opdoken van hun voormalige zwemparadijs. Het zag er niet meer uit! Dit project had dan ook als doel het voormalige subtropische zwembad Tropicana in Rotterdam in ere te herstellen. De actie op het platform Geldvoorelkaar.nl had een streefbedrag van 600.000 euro, maar wist slechts een ton op te halen.

Lameijer Zijlstra – Crowdpartners/Weforsea

Deze crowdfundingsactie betrof een initiatief van een echtpaar dat een onderneming in de binnenvaart wilden gaan starten. Hiervoor was reeds een schip uitgezocht dat aan alle eisen voldeed. Maar Lameijer Zijlstra wist het doelbedrag van 275.000 euro niet te behalen binnen de looptijd.

Drijvend zonnepark Bergerden – Greencrowd

Het moest een drijvend zonnepark in tuinbouwgebied Bergerden moeten worden, maar het plan bleek gebouwd op drijfzand. Dit project had als doel om 350 huishoudens van energie te voorzien, maar het geld ervoor kwam er niet.

’s Werelds eerste kiteboot – Symbid

Een kiteboot. Het klonk zo leuk. De eerste in de wereld moest het worden. Het bedrijf Kitetender startte er een crowdfunding campagne voor. Via het platform Symbid wilde Kitetender in ruil voor een aandelenbelang van 18,6 procent 182.500 euro aan financiering ophalen. Deze financiering moest verdere expansie van de Kitetender 400 mogelijk maken. Het geld bij elkaar sparen wilde echter niet lukken.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.