Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 11 nov 2015
Leestijd: 2 minuten

Liever naar bed met smartphone dan met geliefde

We sleuren liever onze smartphone of tablet mee het bed in dan onze partner. Bijna de helft van de Nederlanders doet dit zelfs dagelijks en dat gaat ten koste van hun seksleven. Bij gemiddeld een op de drie mensen leidt dit tot verminderde activiteit tussen de lakens.

Dat blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van Nuon onder bijna 3000 mensen. Inmiddels bezitten meer dan vier op de vijf mensen een smartphone en is in zes op de tien huishoudens minstens één tablet te vinden. Geen wonder dat deze apparaten ook regelmatig in bed eindigen.

Onder kussen

Vooral bij geliefden tussen de 25 en 34 jaar lijdt het liefdesleven onder het appen en surfen in de slaapkamer. Bij driekwart ligt de tablet of smartphone dagelijks onder het kussen of op het nachtkastje. „Zij ondervinden hiervan massaal de gevolgen”, blijkt uit het onderzoek. „Ruim de helft van hen geeft aan hierdoor minder vaak de liefde te bedrijven.”

Mensen in de noordelijke provincies Friesland, Groningen en Drenthe nemen hun smartphone of tablet het minst vaak mee het bed in (37 procent tegen 49 procent landelijk). Bij hen gaat dit bovendien veel minder vaak ten koste van het liefdesleven dan het landelijk gemiddelde.

Nuon heeft het onderzoek laten uitvoeren om te zien wat de sociale effecten zijn van mobiele apparaten. „Soms moet je eerst iets uitzetten om iets anders aan te zetten”, zegt Cindy Kroon, directeur Klanten van Nuon. „Een apparaat uitdoen leidt tot méér dan energiebesparing alleen.”

Energie

Naast een sober seksleven, kan het kijken van een filmpje op je mobiele apparaat in bed ook leiden tot een sober uitgavepatroon. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat het energiegebruik van een telefoon waarmee per week één uur naar YouTube wordt gekeken op jaarbasis hoger is dan het verbruik van een koelkast.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.