Daniëlle Rijsdijk
Daniëlle Rijsdijk Nieuws 11 nov 2015
Leestijd: 2 minuten

Date scoren via banensite LinkedIn is doodnormaal

Banensite LinkedIn wordt steeds vaker gebruikt om een date te scoren, signaleren hoogleraren en trendwatchers.

Dat daten via het internet en applicaties als Tinder, The Inner Circle en Happn een vlucht neemt, is geen nieuws. Wel dat steeds meer Nederlanders banensite LinkedIn gebruiken om in contact te komen met een potentiële liefde. Andersom wordt het informele Tinder van tijd tot tijd gebruikt om aan een baan, een huis of zelfs een huisdier te komen.

LinkedIn, opgericht in 2003, is een online sociaal netwerk dat gericht is op vakmensen. Wereldwijd heeft de website ongeveer 380 miljoen geregistreerden. In Nederland hebben zo’n 5 miljoen mensen een profiel.

Flirten

Op welke schaal het flirten via de zakelijke site gebeurt is Jan van Dijk, hoogleraar Nieuwe Media aan de Universiteit Twente, onbekend. Dat het gebeurt is voor hem zo klaar als een klontje. „Nee dat komt voor mij niet als een verrassing. Het is allemaal nog wel vrij nieuw, er moet nog onderzoek naar worden gedaan.”

Van Dijk heeft wel een verklaring voor de switch naar een serieuzer medium. „Op datingssites kom je vaak weinig over iemand te weten. Mensen gebruiken nicknames of presenteren zichzelf deels anoniem, terwijl op LinkedIn veel feitelijke, meer controleerbare informatie staat. Het is dus gemakkelijker om in korte tijd meer over iemand te weten te komen.” Over de hele linie ziet Van Dijk de scheidslijn tussen werk en privé vervagen. „Zo is Facebook bijvoorbeeld van origine een site om met vrienden te connecten, maar ook via Facebook wordt gedatet.”

‘Marrying down’

Het valt ook trendwatcher Adiedj Bakas op dat hoogopgeleide mannen en vrouwen elkaar veel vaker ontmoeten op serieuze online platforms. „Hoogopgeleide mensen willen steeds vaker trouwen met hoogopgeleide mensen. En waar vinden deze twee groepen elkaar? Juist, op LinkedIn. Ik denk dat dit een trend is van de laatste vijf jaar. Waar vroeger sprake was van ‘marrying down’ – een arts trouwde met een zuster en een piloot met een stewardess- zie je nu steeds vaker dat mensen iemand willen trouwen op hetzelfde niveau. Zo krijg je powercouples.”

Toename

Wil je een serieuze date scoren, dan zoek je ook op een serieus medium, verklaart Lieke Lamb de populariteit van LinkedIn als datemagneet. Ook trendwatcher Lamb is van de verschuiving op de hoogte. „Daten via LinkedIn neemt toe. Je ziet dat we een beetje zijn uitgeswipet en klaar zijn met dat soort apps. Als we dan serieus op zoek zijn naar een partner, doen we dat op een medium waar mensen serieus bezig zijn met hun leven.”

Aan de andere kant denkt Lamb ook dat het te maken heeft met het feit dat LinkedIn de afgelopen jaren toegankelijker is geworden. „Een paar jaar geleden was het een exclusief, zakelijk medium waar je je visitekaartjes en cv deelde. Vandaag de dag deel je persoonlijke updates.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.