Keiharde beelden in strijd tegen spoorlopers
Steeds meer mensen lopen op het spoor, ondanks alle waarschuweingen en inspanningen om het levensgevaarlijke gedrag tegen te gaan. Dat stelt de Belgische spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. De beheerder startte daarom woensdag een snoeiharde campagne tegen spoorlopen.
Het eerste half jaar van 2015 kwamen er in België al evenveel meldingen binnen van mensen op het spoor als in heel 2014. Geen goed teken dus. Hierbij gaat het om officiële, geregistreerde cijfers. Volgens Infrabel ligt het echte aantal spoorlopers nog een stuk hoger. Het aantal doden en zwaargewonden in het eerste half jaar van 2015, in beide gevallen één persoon, is daarentegen wel vergelijkbaar met dezelfde periode in 2014.
Harde campagne Infrabel moet spoorlopen halt toeroepen http://t.co/NCwZCyLoQD #nieuwsblad pic.twitter.com/ZGNc5OmWxh
— Nieuwsblad.be (@Nieuwsblad_be) October 14, 2015
(VIDEO) – "Wees geen dummy" @Infrabel lanceert harde campagne tegen spoorlopen: http://t.co/i1CPw32MJp pic.twitter.com/L7qUjVo16o
— Radio 1 (@radio1be) October 14, 2015
Schokkende beelden
Daarom lanceert Inrabel samen met Securail, de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) en de politie een campagne die erg schokkend is. Op de beelden is een ‘crashtest’ te zien waarbij paspoppen voor een aankomende trein van Infrabel zijn gezet. De resultaten liegen niet. „Heel wat mensen schatten de snelheid van een aankomende trein totaal verkeerd in. Het is ook niet zo dat de treinbestuurder jou altijd ziet omdat jij een trein ziet”, vertelt Thomas Baeken van Infrabel aan nieuwsblad Belga. Beaken laat ook weten met de beelden niemand te willen kwetsen: „Het is een bewuste keuze om aan alle spoorlopers de realiteit te tonen en ze te laten zien wat de gevolgen kunnen zijn.”
Vanaf 21 oktober zal de video op het witte doek te zien zijn, voordat een bioscoopfilm begint. Posters van de campagne zijn in alle grote Belgische stations opgehangen en ook wordt de campagne via social media bekend gemaakt.