Dan maar Belgische prullaria in de etalage
Nu Nederland niet meedoet aan het Europees kampioenschap, richten ondernemers zich op de Belgische markt. De Rode Duivels moeten het doen.
Stop je oranje vlaggen, toeters, fluitjes, shirtjes en andere prullaria maar weg, die heb je komende zomer door de uitschakeling van het Nederlands elftal niet nodig. Goed voor de portemonnee van de consument, die houdt geld in zijn zak. De meeste groothandels, restaurants en supermarkten blijven daarentegen zitten met hun voorraad en lopen miljoenen euro’s mis.
Lees ook: Huntelaar: Hele kwalificatie vaak machteloos gevoel
250 miljoen verlies
Onderzoeksbureau GfK berekende eerder dat het niet meedoen aan een EK neerkomt op een totaal van 250 miljoen euro verlies voor Nederlandse bedrijven. Supermarkten verdienen zo’n 54 miljoen minder in ons land, handelaren in elektronica 160 miljoen en café-eigenaren grijpen naast 35 miljoen euro aan omzet.
„Wij lopen zelf twee tot drie miljoen euro mis”, denkt Roland Heerkens van Pro Badge. De groothandel in Woerden, gespecialiseerd in merchandise, richt zich komend EK op de zuiderburen. België komt nu in een fase terecht waar wij twintig jaar geleden met Nederland in zaten. In het land leeft het voetbal, iedereen staat achter de Rode Duivels en dat zie je terug in de verkoopcijfers. Wij zullen ons de komende tijd meer richten op de Belgische markt en meer rode elftalshirtjes inkopen. Ook zijn we bezig met deals met Belgische supermarkten.”
Play-offs
Volgens Heerkens is het een geluk bij een ongeluk dat al zo snel duidelijk is dat het team van Blind volgend jaar juni in Frankrijk niet in actie komt. „Qua voorraden blijft de schade beperkt, maar qua omzet is dit natuurlijk een gemiste kans. Veel partijen en winkelketens hebben, in afwachting van de kwalificatie, gewacht met de inkoop van merchandise. De strop was groter geweest als Nederland zich had moeten bewijzen in de play-offs. Dan had de beslissing om over te gaan tot inkoop gemaakt moeten worden. Het is wel aannemelijk dat ze blijven zitten met de grote voorraden van andere Oranjefeestjes.”
Restanten
Volgens Cercil Franken, inkoper bij Blokker, valt de financiële strop voor de huishoudwinkel nog wel mee. „Gelukkig hadden we nog geen nieuwe artikelen ingekocht. Ik ben de afgelopen weken al wel door veel leveranciers benaderd, maar heb de boot steeds afgehouden. Ook wij hebben hier de prestaties van Oranje op de voet gevolgd. We blijven vooral met de restanten zitten. Hoeveel euro daarmee gemoeid is, kan ik niet zeggen.”
Lees ook: Social mediagebruikers grappen over deceptie Oranje
Els van Dijk, woordvoerder bij Albert Heijn, noemt het verlies van het Nederlands elftal jammer, maar geeft aan dat er weinig gevolgen zijn. „Natuurlijk is er al nagedacht over acties en lagen er ideeën klaar, maar wij zijn bewust niet op uitvoering overgegaan. Zoiets doe je pas als je zekerheid hebt. We zijn creatief genoeg om nu andere haakjes te vinden om komende zomer andere leuke acties te bedenken.”