Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 17 sep 2015
Leestijd: 2 minuten

Niet de prijs, maar service belangrijkste in winkels

Het oordeel van consumenten wordt steeds belangrijker voor winkeliers. Met de komst van sociale media blijft niets meer geheim. Een waardeloze behandeling geven aan een klant en het zou zomaar kunnen dat binnen een minuut half Nederland ervan op de hoogte is.

Daarom is de verkiezing Beste Winkelketen van Nederland geheel opgehangen aan het oordeel van de klanten. Ongeveer een kwart miljoen consumenten bracht dit jaar zijn stem uit en dat leverde een verrassende conclusie op.

Serviceniveau

Niet de prijs, maar een goede (klanten)service is het belangrijkste om als winkel goed gewaardeerd te worden. „De consument vindt de samenstelling van het assortiment en een betaalbare prijs minder belangrijk in vergelijking met voorgaande jaren”, zo laat de jury weten. „Dit jaar kijken klanten nadrukkelijker naar het serviceniveau dat retailers bieden.”

Bij webshops, die in een aparte verkiezing worden beoordeeld, is overigens sprake van een lichte stijging van het belang van een goede klantenservice. Daarnaast vinden consumenten het prijsniveau, aantrekkelijke acties en aanbiedingen iets minder belangrijk dan vorig jaar. Het assortiment (17,9 procent) en de prijs-kwaliteitverhouding (16,8 procent) zijn nog steeds het belangrijkst voor webwinkels. Door de grotere waardering is klantenservice (7,6 procent) nu iets belangrijker dan een tijdige levering (7,5 procent).

Chagrijnige verkoopster

Maar bij de fysieke winkels speelt de service dus een voorname rol. Liever een iets duurdere broek bij een vriendelijke verkoper gekocht, dan een koopje bij een chagrijnige medewerkster gescoord.

Lees ook: Horeca en winkel makkelijker combineren

Onder winkeliers wordt de verkiezing steeds belangrijker. „De consumentenverkiezing levert een zeer grote bron van informatie en geeft inzicht in hoe je winkelketen heeft gepresteerd, maar ook hoe de concurrentie zich heeft ontwikkeld”, aldus de jury. „Is je winkelketen verbeterd ten opzichte van voorgaande jaren? Waar liggen de kansen? Wat zijn de marktontwikkelingen?”

Winnaars

Inmiddels zijn in 30 verschillende categorieën de winnaars bekendgemaakt, waar uiteindelijk één grote winnaar uit gekozen zal worden. Enkele bekende categoriewinnaars zijn: Zeeman (Baby en Kind), Pearle Opticiens (Optiek), Lidl (Supermarkten) en Etos (Drogisterij).

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.