Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 15 jun 2015
Leestijd: 2 minuten

Spioneren via chip in kenteken wekt woede

De stichting Privacy First wil dat de Nationale Politie afziet van ’spionagechips’ in kentekens van auto’s. De politie wil zogenoemde RFID-chips invoeren, waarmee kentekenfraude kan worden opgespoord.

Volgens de politie worden er jaarlijks 40.000 kentekenplaten vervalst, waardoor de daders ongestoord (verkeers)misdrijven kunnen plegen.

Een voor iedere automobilist verplichte, op afstand uitleesbare chip die op de openbare weg continu uitgelezen wordt, zou hiertegen de oplossing zijn.

Groot gevaar

Privacy First ziet echter een groot gevaar in het optuigen van een landelijk controlesysteem om de bewegingen in de openbare ruimte van alle Nederlanders te kunnen volgen. ”Wij vinden de verplichte spionagechip disproportioneel en niet passen in een fatsoenlijke democratische rechtsstaat”, zegt voorzitter Bas Filippini.

Navraag door Privacy First leert dat de kentekenchip onderdeel is van een veel groter plan om alle wegen in Nederland uit te rusten met portals met meetapparatuur. Deze portals registreren 24 uur per dag alle auto’s en daarmee de bewegingen van alle burgers in de openbare ruimte.

Tevens wordt volgens Filippini nieuwe regelgeving voorbereid die naast de chip op het kenteken ook nog een chip in de auto zelf verplicht stelt. In de basisopzet worden dan meer dan 60 gegevens geregistreerd, die worden opgeslagen in een Europese databank. De chip moet onder meer startblokkering op afstand mogelijk maken.

Enkelband

”Het project wordt verkocht als oplossing voor identiteitsfraude en criminaliteit met kentekens, om de burger mee te krijgen”, zegt Filippini. ”Maar het is gewoon de zoveelste poging om burgers volledig te kunnen registreren in de openbare ruimte, wat ook al gebeurt met de ov-chipkaart. Het kenteken wordt de volgende elektronische enkelband voor iedere burger.”

Lees ook: Criminelen maken zelf valse kentekenplaten

Filippini twijfelt ook aan de 40.000 gevallen van kentekenfraude en denkt dat de cijfers als smoes worden gebruikt om de chip in te kunnen voeren. ”Navraag over het feitelijke probleem geeft bij geen enkele instantie duidelijkheid over de veronderstelde 40.000 gevallen. Het cijfer kan niet worden bevestigd. En zelfs bij een schatting van 40.000 kentekens op een totaal van 18 miljoen auto’s, is het de vraag of de privacy van de gehele samenleving hiervoor opgeofferd dient te worden.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.