Fiets mag straks soms gratis mee in de trein
Het wordt binnenkort makkelijker en soms zelfs gratis om de fiets mee te nemen in de trein. Het gaat dan om tijden buiten de spits, in het weekend, op feestdagen en op toeristentrajecten, zoals de trein naar het strand. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur besloten na overleg met vervoersbedrijven en consumentenorganisaties.
Helemaal gratis wordt het meenemen van de fiets in de trein niet, omdat vervoerders stellen dat dit anders niet rendabel is. Ook kan een gratis fietskaartje leiden tot enorme ladingen fietsen in de trein, zo wordt gevreesd.
Dalmomenten
Wel mogen fietsen bij NS vanaf 2017 in de vakantiemaanden gratis mee op het traject Gouda-Alphen. Arriva en Syntus bieden in het weekend al gratis fietsvervoer aan. De twee regionale vervoerders willen dit uitbreiden met nationale feestdagen. In de rustige zomer haalt Arriva zitplaatsen weg uit de treinen tussen Leeuwarden en Harlingen, waardoor er meer fietsen meekunnen.
Bij NS zitten de treinen in de avonduren en in het weekend minder vol dan overdag op werkdagen. Hierdoor zijn er in toeristengebieden mogelijkheden om dan meer fietsen in stoptreinen voor een speciaal tarief mee te nemen, om zo meer dagjesmensen te bewegen de trein te pakken. NS bekijkt nog hoe fietsen veiliger kunnen worden vastgezet, zodat er geen ongelukken gebeuren. In intercity’s is simpelweg geen extra ruimte te creëren.
Motie
De treinbedrijven gingen met consumentenorganisaties in overleg, nadat de Kamer een motie van SP’er Farshad Bashir voor meer mogelijkheden met de fiets in de trein had aangenomen. Afgesproken is de mogelijkheden voor wandel- en fietstoeristen aantrekkelijker te maken. Volledig gratis in alle treinen is echter uitgesloten, omdat wordt gevreesd dat dit zal leiden tot teveel fietsen.
Ook is meer fietsen in de spits onbespreekbaar, omdat dit tot ergernis en zelfs agressie onder andere reizigers zou leiden. Niet alleen nemen tweewielers ruimte in, ook leidt het in- en uitladen tot vertragingen op de stations. Speciale fietsen, zoals bakfietsen, mountainbikes of driewielers, nemen vaak nóg meer ruimte in. Uitleggen en handhaven van wel en niet toegestane fietsen wordt moeilijk, schrijft Mansveld.
Drempel
NS stelt dat de huidige kaartjes van 5 tot 6 euro ‘geen drempel’ vormen voor reizigers om een tweewieler mee te nemen in de trein. Het aantal verkochte fietskaartjes is de afgelopen vijf jaar met 15 procent gestegen.