Rens Oving
Rens Oving Nieuws 20 mei 2015
Leestijd: 2 minuten

Fit For Free moet gedupeerde klanten terugbetalen

Fit For Free moet op de blaren zitten voor de veelbesproken oneerlijke voorwaarden in zijn contracten. Een Haagse rechter stelde onlangs een ontevreden ex-klant van de sportschoolketen in het gelijk. Volgens juridisch dienstverlener DAS maakt dit de weg vrij voor andere gedupeerden.

In de kleine lettertjes van Fit For Free stond tot voor kort dat sporters bij het afsluiten van een abonnement ook lid werden van een ledendeals-programma, voor 2,95 euro per maand. Klanten die hun abonnement opzegden maar hun ledenpasje niet inleverden bleven betalen voor dit kortingsprogramma.

Lees ook: Veel meer klachten over sportschool

Veel klanten bleken helemaal niet op de hoogte dat zij lid waren van het kortingsprogramma. Zij wisten al helemaal niet dat zij hiervoor bleven betalen nadat het fitnessabonnement werd opgezegd.

Onterecht

Dat ging de kantonrechter te ver. Fit For Free moet al het onterecht ingehouden geld, en de kosten voor het incassobureau die de benadeelde fitnessklant daarna op zich af kreeg, terugbetalen. In totaal gaat het om 115,88 euro.

Lees ook: Fit For Free buigt voor druk en past voorwaarden aan

Hoeveel klanten benadeeld zijn, is niet duidelijk. Wel kwamen er bij de Consumentenbond vele honderden klachten binnen over het gehate pasjessysteem. Uiteindelijk besloot de Autoriteit Consument en Markt begin dit jaar in te grijpen, waarop Fit For Free de voorwaarden aanpaste.

Geld terug

Daarmee hadden gedupeerden hun geld nog niet terug. De uitspraak van de Haagse rechter maakt de weg nu vrij voor iedere klant die na het opzeggen van het fitnessabonnement nog betaalde voor de ledendeals om direct bij Fit For Free geld terug te halen.

„Een brief waarin je, je geld terug vraagt zou daarvoor voldoende moeten zijn”, meent Dennis Heemstra van DAS. „Anders lopen ze de kans dat ze bij de rechtbank keer op keer om de oren geslagen worden. Dat risico zullen ze toch niet willen lopen.”

Fit For Free benadrukt in een reactie dat de abonnementen zijn aangepast. De benadeelde klant zou inmiddels zijn terugbetaald.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.