Wildgroei aan apps gevaar voor verkeer
Met je telefoon in je hand door het verkeer laveren is gevaarlijk. Maar waarom worden er dan juist zoveel apps ontwikkeld die je moet gebruiken in het verkeer?!
Je kunt het zo gek niet bedenken, of er zijn wel apps voor. Zeker in het verkeer wemelt het ervan. Een app om een parkeerplaats te vinden, eentje voor fietsers om de juiste route te rijden, of die ene om files te vermijden; het houdt maar niet op.
Opvallend daarbij is wel dat je vaak een smartphone in je hand moet houden om de informatie goed te kunnen volgen. En dat is nou juist wat ons voortdurend ten zeerste wordt afgeraden. Een telefoon in de hand als je deelneemt aan het verkeer is immers gevaarlijk.
Zeer kritisch
Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen van adviesbureau XTNT is dan ook tegenstander van de wildgroei aan apps in het verkeer.
„Ik ben zeer kritisch op al die apps die gelanceerd worden om toegepast te worden in het verkeer. Van spelletjes om punten te verdienen bij ‘veilig’ en milieuvriendelijk verkeersgedrag tot hulpjes om snelle routes en parkeerplaatsen te vinden. Er zijn bovendien zelfs fietsapps om appen in het verkeer tegen te gaan…”
Tertoolen beseft dat er geen kwade bedoelingen van de makers achter zitten, maar vindt dat er beter nagedacht moet worden over de toepassingen.
„Een mooi mechanisme uit de psychologie heet ‘framing’, de manier waarop je mensen overtuigt. Daar zou in het beleid wat meer rekening mee mogen worden gehouden. De bedoelingen zijn uiteraard goed, maar door mensen te focussen op smartphonegebruik zou je wel eens juist het tegenovergestelde kunnen bereiken van wat je beoogt.”
Verkeerde campagne
Als voorbeeld van een actie die zeker goed is bedoeld, maar wel eens het tegengestelde kan bewerkstelligen, noemt Tertoolen de campagne tegen het gebruik van je smartphone in de auto.
„Ik bedoel het bord ‘Appen, Facebooken en Twitteren doe je op een P’. Iedereen kent het wel. Dat bord staat naast de weg op een punt waar mensen dus niet op een P staan. Wat denk je bij het zien van dat bord? ‘O ja, al weer een tijdje niet op mijn telefoon gekeken. Even checken!’ Met apps is dat effect nog veel sterker. De beleving en het gebruik van smartphone zouden juist volledig losgekoppeld moeten worden van verkeer. Dus geen apps aanbevelen die in het verkeer gebruikt moeten worden.”
Lees ook: Altijd groen licht voor fietsers
Veilig Verkeer Nederland, de organisatie die achter deze campagne staat, kon of wilde desgevraagd niet reageren op de kritiek.