Overdreven eisen aan bus maakt ritje onnodig duur
Een ritje met de bus is onnodig duur. Dat komt omdat de ambtenaren die bepalen welke busbedrijven er in hun provincie rond mogen rijden, overbodige eisen stellen aan de busmaatschappijen.
En om aan die eisen te voldoen, moeten de busmaatschappijen kosten maken die ze vervolgens doorberekenen aan de reizigers.
De bussector, vertegenwoordigd in Rai Vereniging, is dit zat en heeft donderdag een brief gestuurd aan de verschillende Provinciale Staten, de organisaties die bepalen welke busbedrijven er in welke gemeentes mogen rijden.
Van levensbelang
Voor busmaatschappijen is het natuurlijk van levensbelang dat ze ergens passagiers mogen vervoeren. En dus willen deze bedrijven graag aan de eisen van de provinciale bestuurders voldoen. Maar die eisen gaan te ver, vindt de Rai Vereniging.
Vaak gaat het om ’schoon’ vervoer en worden er eisen gesteld als elektrische bussen of bussen die rijden op waterstof. Maar volgens Harald Bresser van de Rai Vereniging is dat helemaal niet nodig.
”De moderne dieselbussen zijn schoon genoeg. Die voldoen gewoon aan strenge Europese normen en qua luchtkwaliteit zitten die op een heel hoog niveau.”
Subsidies
Bresser vindt het prima dat sommige gemeentes nogal vooruitstrevend zijn en nog schonere bussen willen. ”Maar daar zijn andere middelen, namelijk subsidies, voor. De reguliere bussen voldoen aan alle regels. Wil je toch iets anders, spreek dan die subsidies aan en neem het niet mee in je eisenpakket aan de busmaatschappijen en dus aan de belastingbetaler.”
Lees ook: Busvervoer wordt in hoog tempo schoner
Voorzitter Steven van Eijck van Rai Vereniging sluit zich hierbij aan: ”Als je de luchtkwaliteit wil verbeteren hoeven aan bussen geen extra aanvullende eisen gesteld te worden, iets wat helaas wel vaak gebeurt. Extra eisen zijn overbodig, want door de wettelijk verplichte Euro VI-norm zijn namelijk alle nieuwe bussen al schoon.”