Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 2 feb 2015
Leestijd: 2 minuten

Bouwwereld omzeilt milieuzones door inzet tractoren

Bouwbedrijven proberen met de inzet van tractoren de milieuzones voor vrachtvervoer in Nederlandse steden te omzeilen. Dat stelt Walther Ploos van Amstel, lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Hierdoor is de veiligheid in de stad in het geding. „Professionele chauffeurs zijn opgeleid voor het lastige werk in de binnenstad. De tractorchauffeur is hiervoor niet opgeleid”, zegt Ploos van Amstel.

Lees ook: Kamervragen over wildgroei aan gemeentelijke milieuzones

Onlangs kwam een tractor van de firma Havik, die materialen aanvoerde voor funderingswerkzaamheden in de Amsterdamse binnenstad, klem te staan in de Warmoesstraat. Een bewijs volgens Ploos van Amstel dat tractoren niet in de binnenstad thuishoren. Behalve het omzeilen van de milieuzone, is er bij een tractor ook geen gediplomeerde (dure) chauffeur nodig voor dit soort ritjes in de stad. ,,Dat is zorgwekkend. Het transport naar de bouwplaats is zo’n 40 procent van al het transport in steden. Stel je eens voor dat een groot deel daarvan voortaan met tractoren gaat? Lokale gemeenten kunnen tractoren simpelweg verbieden en voor speciale gelegenheden als Sinterklaas en carnavalsoptochten ontheffing verlenen.”

Branche-organisatie

Transport en Logistiek Nederland (TLN) vindt dat voor tractoren en hun bestuurders volgens het ‘gelijke-monniken-gelijke-kappen’-beginsel op de openbare weg dezelfde regels, kwaliteitseisen en heffingen moeten gelden als voor vrachtauto’s en hun chauffeurs. De toenemende inzet van tractoren, dagelijks duizenden, leidt tot een groter verkeersrisico voor andere weggebruikers, stelt de branche-organisatie. Onder meer door de afwezigheid van dodehoekspiegels, achteruitrijdsignalering en gebrekkige verlichting.

Lees ook: Verzet tegen versnelde invoering milieuzone Amsterdam

Ploos van Amstel ziet in de steden steeds vaker tractoren rijden voor de bevoorrading van bouwwerkzaamheden. „Terwijl er in de steeds vollere binnensteden alleen plaats is voor schone, stille en veilige voertuigen en ervaren chauffeurs. Bedrijven als Albert Heijn, PostNL en Sligro en hun transporteurs investeren in innovaties om de veiligheid en de luchtkwaliteit te verbeteren. En dat is goed voor de leefbaarheid van steden.”

Vragen

D66 in Amsterdam maakt zich ook zorgen over het toenemend aantal tractoren in de hoofdstad. Het (vooralsnog) zonder rijbewijs en op het fietspad mogen rijden, baart D66-raadslid Jan-Bert Vroege zorgen. Hij heeft vragen gesteld aan het stadsbestuur. ,,Het lijkt erop alsof men met een tractor willens en wetens probeert de regels voor een schone en veilige stad te omzeilen. Wij willen dat deze maas in de regels snel wordt gerepareerd voordat het aantal tractoren nog veel groter wordt.”

Rijbewijs

Vanaf 1 juli 2015 moeten alle bestuurders van tractoren een volwaardig rijbewijs hebben voor de openbare weg. De minimumleeftijd blijft 16 jaar. Met de invoering van dit T-rijbewijs is het niet meer mogelijk om zonder rijbewijs met voertuigen zonder kenteken op de openbare weg te rijden. Nu is er alleen een trekkercertificaat verplicht voor 16- en 17 jarigen. Maar, daarmee verdwijnen de tractoren nog niet uit de stad, zegt Ploos van Amstel.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.