Recordaantal leraren gezocht
Scholen moesten vorig jaar op zoek naar een recordaantal nieuwe leraren. Op Meesterbaan, een van de grootste vacaturesites voor het middelbaar onderwijs, steeg het aantal geplaatste vacatures in 2014 naar meer dan 6500 stuks. Fors meer dan de officiële aantallen, 5500, die in 2013 door het Ministerie van Onderwijs werden gemeten.
De vraag naar leraren is wel zeer afhankelijk van het vak, zo blijkt uit de vacatures. Wiskunde, Nederlands en Engels vormen de traditionele top 3. De vraag naar natuurkunde- en biologieleraren steeg het hardst. Docenten geschiedenis, maatschappijleer en Grieks en Latijn bleven daarentegen ongewild.
Hoeveel van de openstaande vacatures uiteindelijk werden ingevuld is moeilijk te zeggen. „Als een vacature wordt teruggetrokken hoeft deze niet vervuld te zijn”, verklaart Martijn Dijkshoorn van Meesterbaan.
Maar dat het niet gemakkelijk zal gaan blijkt al uit de enorme aantallen nieuwe docenten die nodig zijn. Voor 10 procent van alle wiskundebanen in ons land werd vorig jaar een nieuwe leraar gezocht. Bij het vak natuurkunde was dit nog hoger, op zes docenten stond vorig jaar één vacature open.
Volgens het Ministerie van Onderwijs is de vraag naar leraren in exacte vakken en talen nu al groter dan het aanbod. Dit verschil zal de komende jaren nog verder toenemen omdat veel leraren pensioen gaan. Daarnaast stokt de toestroom van jongeren door de relatief lage salarisen. Pas over een jaar of drie zouden de grootste problemen zich vanzelf moeten oplossen omdat dan het aantal scholieren gaat dalen.
Lees ook: Voorlopig voor het laatst meer scholieren
Tot die tijd zal er met name in het westen van het land een groot tekort aan docenten ontstaan. Uit een eerdere inventarisatie van het Ministerie van Onderwijs bleek al dat meer dan de helft van de beschikbare lerarenbanen zich in de Randstad bevindt. In het noorden van Nederland worden het minste docenten gezocht. Slechts 5 procent van de lerarenvacatures staat hier open.
De enige uitzondering op deze regionale verschillen is natuurkunde. Voor dit vak is in heel het land een schreeuwend tekort. In 2016 verwacht het ministerie een tekort van 128 voltijds natuurkundeleraren.