Recordaantal 17-jarigen haalt rijbewijs
Een recordaantal 17-jarigen haalde vorig jaar hun rijbewijs. Meer dan 40.000 jongeren wisten in 2014 het roze papiertje te bemachtigen. Zij moeten wel tot hun achttiende wachten voordat ze zelfstandig achter het stuur mogen kruipen. Tot die tijd mogen ze alleen maar autorijden met ervaren bijrijder op de passagiersstoel.
Het rijbewijs voor 17-jarigen is voorlopig nog een proef, maar lijkt nu al een succes. Sinds 2011 hebben meer dan 90.000 jongeren voor hun achttiende verjaardag een rijbewijs gehaald. De jongeren slagen eerder, zijn gemotiveerder en maken, als het goed is, minder brokken in het verkeer.
Jammer
„Die jonkies pakken het zo snel op”, zegt Christian van Langen, rijinstructeur in Amsterdam. „Ik had net nog zo’n jong meisje in de auto, die was zo lekker aan het rijden, het was bijna jammer dat les voorbij was.”
Lees ook: Het kan nog jonger, 14-jarige steelt politieauto.
Bij 20 procent van de ernstige auto-ongelukken zijn jongeren betrokken. Terwijl de groep jonge automobilisten veel kleiner is. Om daar verandering in te brengen mogen jongeren sinds 2011 vanaf 16,5 jaar al autorijlessen volgen. Op hun zeventiende mogen ze afrijden. Tot hun achttiende verjaardag kunnen ze dan, onder begeleiding van een ervaren automobilist zelf achter het stuur kruipen. De regeling is nog een experiment. Als in 2017 blijkt dat de verkeersveiligheid inderdaad is verbetert wordt het definitief ingevoerd.
Volgens Nienke Penterman van 2todrive, de organisatie die het experiment populair probeert te maken, is het succes in andere landen al aangetoond. „Bij proeven in onder andere Duitsland, bleek dat jongeren die een tijdje onder begeleiding achter het stuur zaten daarna minder vaak betrokken waren bij ongelukken. Ze hebben dan meer ervaring, zijn rustiger en ook zekerder in het verkeer.”
Ervaring
Dat beeld wordt bevestigd door een eerste evaluatie die het de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in oktober publiceerde. De helft van jonge rijders heeft minimaal duizend kilometer rijervaring opgedaan voordat ze achttien wordt. Als er al iets fout gaat voor die tijd blijven de gevolgen beperkt tot deuken en krassen.
Of Nederlandse jongeren daarna ook minder brokken maken als hun leeftijdsgenoten die pas na hun achttiende verjaardag in de auto stappen is nog niet duidelijk. Tot 2016 word daar nog onderzoek naar gedaan.
Zorgeloos
Maar van Langen heeft wel vertrouwen in de aanpak. „Hoe eerder je erbij bent hoe beter ze het leren. Rijden kunnen ze wel, maar het zijn ook nog zorgeloze scholieren. Ze bewust maken van de gevaren op de weg dat is veel belangrijker. Ik heb leerlingen die zeggen, ‘door het autorijden kijk ik nu ook beter uit als ik op de fiets zit’. Dat inzicht is waar je het voor doet.”