Chaos rond online handel in muziek
Nieuwe btw-regels omtrent het online verkopen van onder meer boeken en muziek drijft ondernemers tot wanhoop. Ook consumenten plukken inmiddels de zure vruchten van de nieuwe maatregel die op 1 januari van start is gegaan. Zo zijn de tarieven van itunes al verhoogd en zijn enkele ondernemers reeds gestopt.
Sinds deze maand gelden de nieuwe btw-regels voor online ondernemers die elektronische producten aanbieden, zoals muziek, foto’s en e-books, binnen de Europese Unie. Die mogen hier niet meer gewoon het Nederlandse 21 procent-tarief rekenen, maar moeten het btw-tarief heffen van het land waar de consument woont.
Concreet: een Duitser koopt een e-book bij een Nederlandse webwinkel. De webwinkel rekent het Duitse btw-tarief van 19 procent. De ondernemer moet vervolgens aan het eind van het kwartaal over dat e-book die 19 procent afdragen aan Duitsland. Hij draagt dus geen btw af over dit e-book in Nederland.
Administratief gedoe
”Het is een enorm administratief gedoe om te achterhalen waar de koper zich bevond op het moment dat ie bij jou het product bestelde. Bovendien moet je tien jaar lang kunnen verantwoorden waar welke klant was”, vertelt Femke Hogema van Healthy Finance.
Zij begeleidt zzp’ers en heeft al talloze klachten over de nieuwe regels ontvangen. ”In Engeland heeft het al tot fikse problemen geleid en dat gebeurt nu ook hier. Vooral de kleinere ondernemers zijn de dupe. Voor hen is het ondoenlijk om die administratieve kosten te maken. Maar ook de grote jongens hebben er last van. Apple heeft de tarieven van itunes al aangepast.”
Een ander gevolg is dat bepaalde ondernemers de EU boycotten en niet meer leveren aan de inwoners hiervan. ”Dat mag officieel niet, want dat is discriminatie, maar sommige handelaren hanteren gewoon zoveel rare eisen voor een EU-koper dat het een soort ontmoedigingsbeleid is en het gemak van online shoppen geheel weg is. Bovendien kunnen er geen prijzen meer op sites worden aangegeven, want dat hangt dus af waar de koper zich bevindt.”
Breipatronen populair
Dat heeft weer tot gevolg dat de consument minder keuze heeft en vooral is aangewezen op de grotere producenten. ”Dat merk je bijvoorbeeld bij de verkopers van brei- en haakpatronen. Daar kun je lacherig over doen, maar dat is tegenwoordig big-business. Voorheen konden mensen makkelijk hun patronen verhandelen, maar nu is dat een lastig verhaal. Hoe kom je erachter waar iemand zich begeeft op het moment dat ie bij jou bestelt?”, aldus Hogema.
Bol.com laat via woordvoerder Marjolein Verkerk weten dat de maatregel op haar bedrijf weinig impact heeft. ”Wij leveren voornamelijk aan België en Nederland met hetzelfde btw-tarief. wij verwachten wel dat de maatregel de concurrentie in markt zal doen laten veranderen.”
Verschillen
De btw-bedragen binnen de EU verschillen nogal en dat heeft dus consequenties voor de prijzen van verschillende producten. Zo is het tarief in Luxemburg bijvoorbeeld maar 15 procent, terwijl het in Denemarken, Kroatië en Zweden 25 procent en in Nederland 21 procent is.