Het belang van een SEO specialist in tijden van corona
De sterk toegenomen concurrentie in de online wereld heeft ervoor gezorgd dat het vandaag de dag nóg uitdagender is om de absolute topposities in de zoekresultaten (SERP: Search Engine Results Page) in handen te krijgen óf te behouden.
De COVID-lockdowns en bijbehorende offline beperkingen duwen ondernemers in versneld tempo richting de digitale dimensie. Niet alleen is de concurrentie op het internet sterk toegenomen, ook kan er worden vastgesteld dat de eisen van zoekmachines zoals Google, aanzienlijk complexer zijn geworden. Dit zorgt ervoor dat het verstandig is om een ervaren SEO specialist in te schakelen. Ben jij benieuwd hoe cruciaal de inspanningen van een SEO specialist voor jouw website of webwinkel precies zijn? Lees dan snel verder.
Wat is een SEO specialist precies?
Voor veel mensen is het waarschijnlijk niet direct duidelijk wat een SEO specialist nu precies is of doet. Daarom is het belangrijk om dit eerst te verduidelijken. Zoals de naam van deze expert reeds doet vermoeden, is een SEO specialist iemand die zich heeft bekwaamd in het online marketing domein SEO of ‘Search Engine Optimization’. Dit betekent dat deze persoon exact weet welke handelingen er moeten worden ondernomen, om zo jouw website of webwinkel aanspraak te kunnen laten maken op de beste posities in de voor jouw business belangrijke zoekopdrachten.
Waarom is de expertise van een SEO specialist cruciaal?
SEO is een typisch voorbeeld van een langzaam transformerende digitale technologie. Vroeger was het nog vrij eenvoudig om ervoor te zorgen dat je website of webwinkel hoog in de voor jou meest relevante zoekresultaten verscheen. Met wat technische tweaks kon je de Top-3 aantikken. Dat was een gevolg van het feit dat de algoritmes van search robots, zoals Google en Bing, nog beperkt waren. Ze hielden in principe enkel rekening met het technische karakter van de website (veelal gebaseerd op de domeinnaam, metadata en ALT-tags).
Om de gebruiker van de zoekmachine een zo relevant mogelijke ‘hit’ te verschaffen, verschoof de focus in de loop der tijd naar ‘Content-driven SEO’: het optimaliseren van zoekresultaat op basis van relevante content (consistente informatie, doorzoekbare media, etc.). Eén uitgebreide tekst waarin het focus keyword overmatig naar voren kwam op de bestemmingspagina, volstond in de regel om jezelf een tactische positie te verschaffen in de zoekresultaten. Dat lijkt misschien fijn, maar het zorgde voor een hele reeks van onbetrouwbare en niet relevante zoekresultaten bij het invoeren van een zoekopdracht. In feite ontstond er een ‘content wedloop’, waaruit veelal niet perse de beste partij uit de bus kwam.
Om dit duivelse dilemma te tackelen, is ‘Reputatie SEO’ ontstaan en vandaag de dag onmisbaar in het SEO werkveld. Reputatie SEO staat voor het optimaliseren van zoekresultaten door de zoekmachines op basis van online waardering en sentiment (social shares, reviews, etc.). Wanneer iemand een bepaalde zoekopdracht uitvoert, kan de zoekmachine vaststellen of het een kwalitatieve en betrouwbare ‘hit’ betreft.
In feite bewegen we langzaam maar zeker van technische SEO, naar content-driven SEO, naar reputatie SEO. Een SEO specialist begeleid jouw online onderneming in de uitdagende wereld van deze digitale marketingvorm.
On-page en off-page SEO
Zoals aangegeven diende je vroeger op het vlak van SEO met aanzienlijk minder zaken rekening te houden dan vandaag de dag het geval is. Je dient allereerst het onderscheid te maken tussen twee essentiële segmenten in het SEO werkveld:
1. On-page SEO;
2. Off-page SEO.
Voor on-page SEO geldt dat dit alles omvat, alles wat relevant is voor je website, op het gebied van SEO. Dit betreft onder meer een zoekmachine vriendelijke URL-architectuur, kwalitatieve SEO content, een duidelijke navigatiestructuur en een optimale website performance.
Off-page SEO omvat alle SEO-tactieken die buiten je eigen website plaatsvinden. Vaak wordt aangenomen dat dit over linkbuilding gaat, maar in werkelijkheid zijn er veel meer off-page SEO-tactieken en -technieken die je kunt gebruiken als je een concurrentievoordeel wilt behalen in het SEO landschap. Denk daarbij aan Linkbuilding, Link Earning, Google Review Management, Social Media Management en Content Marketing.
Toch kleeft aan off-page SEO nog wel eens een ‘zwart’ (red. Black Hat SEO) randje. Hoezo? Het betreft in dat geval in het bijzonder de links die naar jouw website of webwinkel worden geplaatst. Vroeger kon je gemakkelijk links ruilen om je linkprofiel een boost te geven, dit zorgde sporadisch ook dat men de nodige spam, en bijbehorende problematiek, aantrok. Dat hoeft tegenwoordig niet langer het geval te zijn. De criteria van, en de controle op, externe linkverwijzingen is tenslotte significant aangescherpt. Het waarborgen van een natuurlijk ogend backlinkprofiel, is daarbij de sleutel tot succes. Maar ook hiervoor geldt dat de kennis en ervaring van een SEO specialist en zijn of haar expertise van cruciaal belang zijn. In de wereld van Google en Facebook is het belangrijk om altijd ‘on top of your game’ te zijn.
Wat kan een SEO expert voor jouw online onderneming betekenen?
Het inschakelen van een SEO specialist zorgt ervoor dat je absoluut zeker bent van een aantal zaken. Het betreft hier concreet de volgende:
1. Een SEO specialist kan ervoor zorgen dat je website of webwinkel SEO-proof is. Dit betekent dat er niets aan het toeval over wordt gelaten. Op deze manier is jouw website of webshop helemaal klaar om het internet te veroveren.
2. Door het inschakelen van een SEO specialist voorkom je dat je in bepaalde valkuilen trapt. Vroeger was het bijvoorbeeld zo dat vrijwel iedere link naar jouw website of webwinkel als een positieve aanbevelingen kon worden beschouwd. Tegenwoordig is dat niet langer het geval. Een link moet niet alleen relevant zijn voor jouw website, daarnaast speelt ook de autoriteit van de website in kwestie een niet onbelangrijke rol. Een SEO specialist heeft hier kennis van en speelt hier middels link management op in. Zo kun je rekenen op het optimale resultaat voor jouw online business.
3. Een SEO specialist verdient jouw investering 10x terug. De meest optimale posities in de meest relevante zoekresultaten leveren je altijd een hogere omzet op, en dus ook een hogere winst. Een investering in SEO is geen quick fix, maar een duurzaam, renderende investering.
4. Een SEO expert zorgt ervoor dat je op de middellange termijn het maximale haalt uit je SEA-campagnes. Op basis van de insights uit SEO ben je in staat om je SEA-campagnes aan te scherpen. Het stelt je bovendien in staat om je marketing budget efficiënter te verdelen.
Baas boven (SEO) Baas
Aardig wat mensen proberen in eerste instantie zelfstandig de SEO op te pakken, maar lopen daarbij ook geregeld tegen problemen en beperkingen aan. Het pad richting het behalen van de meest optimale posities in de beste zoekresultaten ligt tenslotte geplaveid met obstakels. Zoals je leest, komt de expertise van een SEO specialist zowel strategisch als uitvoerend, volledig tot zijn recht. Het is dus zeker de moeite waard om een ervaren SEO specialist in te schakelen als je afhankelijk bent van online omzet, of als je de ambitie c.q. noodzaak hebt. Wat levert het op? De Top-3 is goed voor ca. 55 procent van de CTR ofwel de click through ratio in de zoekresultaten.
Wil je dus met andere (zoek)woorden niets aan het toeval overlaten? Dan is het aan te raden om voor je online business een beroep te doen op een echte SEO baas. Vraag een ervaren SEO specialist om een vrijblijvende analyse te maken van jouw website en naar de kansen voor jouw online onderneming in de zoekmachines.
Lees ook: Lig je ‘s nachts wakker om je werk? 5 tips om je stress te verminderen