4 fouten op social media die je je baan kunnen kosten
Als je dit leest, weet je waarschijnlijk wel dat je in veel sectoren beter geen partyfoto’s en ongepaste reacties kan plaatsen op social media. Maar dat is echt niet de enige fout op social media die je de baan kan kosten.
CareerBuilder deed een enquête onder HR-managers en kwam erachter dat 70 procent van de werkgevers een kandidaat op social media opzoekt. 57 procent van die werkgevers zijn weleens niet verder gegaan met een kandidaat om iets wat ze op social media zagen.
Social media fouten die je de baan kosten
Natuurlijk zijn deze fouten niet even erg in elke branche. Zo maakt het in de mediawereld bij een jonge start-up minder uit dat je een partyfoto hebt geplaatst, maar zou fout nummer 1 er weleens voor kunnen zorgen dat je niet wordt uitgenodigd op gesprek.
Het is dus goed om zelf te blijven nadenken over wat je wel of niet online plaatst. Denk hierbij niet alleen aan het nu, maar ook aan later. Een mooie vuistregel? When it doubt, don’t post it.
1. Je bent online niet te vinden
Deze fout verraste ons, maar bijna de helft van de ondervraagde HR-managers in de enquête gaf aan dat ze geen kandidaat aannemen die geen online presence heeft. Dat komt omdat 28 procent van hen op deze manier informatie verzamelt voor het sollicitatiegesprek. Eén op de vijf geeft daarnaast aan dat ze online zichtbaarheid verwachten in deze tijd.
2. Je post tijdens werktijden
In de enquête vroeg CareerBuilder ook waarom HR-managers kandidaten niet uitnodigden na een blik op hun socialmediakanalen. Veel van deze redenen zijn niet verrassend:
• in 40 procent van de gevallen ging het om ongepaste foto’s
• 36 procent gaf aan dat het ging om alcohol- of drugsgebruik
• 31 procent vond agressieve, ongepaste en discriminerende reacties
Maar de grote verrassing is dat 12 procent van de ondervraagden weleens niet verder is gegaan met een kandidaat, omdat hij of zij te véél plaatste op social media. Het ging dan vooral om posts onder werktijd. Je geeft hiermee namelijk het gevoel dat je niet veel anders doet.
3. Je denkt niet na over je personal brand
En voor je het zegt: ja, die heb je. Iedereen die online zichtbaar is, heeft een personal brand. Heb jij je weleens afgevraagd hoe jij overkomt voor de rest van de wereld? En komt dit ook op alle platformen overeen?
Je kan jezelf nog zo professioneel weergeven op LinkedIn, als je Instagram en TikTok een ander verhaal vertellen, trapt een werkgever daar echt niet in.
4. Je maakt veel spelfouten
Wanneer je veel spel- en grammaticafouten maakt, komt dat natuurlijk niet heel professioneel over. Uit een ander Recruiter Nation Report blijkt dan ook dat bij 48 procent van de recruiters dit soort fouten een negatieve invloed hebben op hun beslissing om je uit te nodigen. Altijd dubbelchecken dus, die post!
Meer vrouwen willen financieel onafhankelijk zijn, maar de realiteit is anders