‘De financiële sector mag wel wat sexier’
Een enthousiaste werknemer vinden? Dit is niet alleen lastig in de ‘bekende gevallen’ als de zorg, horeca en het onderwijs – ook in de financiële sector is het vinden van juist personeel als het zoeken naar een speld in een hooiberg. De branche verwacht de komende tijd minder personeel aan te nemen, blijkt uit onderzoek van Manpower.
Tweederde van de financiële dienstverleners ervaart volgens Manpower moeite om vacatures te vullen. Om kansen op de arbeidsmarkt te vergroten, biedt 42 procent van hen nu betere arbeidsvoorwaarden aan in vergelijking met vorig jaar. Bijna de helft (45 procent) geeft meer geld uit aan het om- en bijscholen van huidige werknemers.
Betere arbeidsvoorwaarden
„Maar met alleen een hoger salaris redden deze bedrijven het op lange termijn niet”, vertelt René Brouwers, directeur Great Place To Work. „Dat heeft effect op korte termijn, maar op den duur is dat niet de reden dat je personeel trots is op je organisatie.” En juist met die trotse medewerkers, vind je sneller nieuw talent, stelt Brouwers.
De branche is aan vernieuwing toe
Susanne Peters, directeur Assured, noemt de sector „ondergewaardeerd”. De krapte die nu op de arbeidsmarkt heerst, heeft meerdere redenen, vertelt ze. „Door de financiële crisis zijn er heel wat mensen ontslagen, zijn er veel bedrijven samengevoegd en zijn er dus ook werkplekken verdwenen.” De gehele branche is veranderd en volgens Peters is het volgens de oude garde minder aantrekkelijk om in de branche te werken. „Je hebt als werknemer veel diploma’s nodig en daarnaast móet je jezelf ieder jaar bijscholen”.
Daarbij is de branche is flink aan het vergrijzen. Peters: „Als bedrijven in deze branche werven met een teamfoto, staan er vaak alleen maar vijftigplussers op. Bedrijven realiseren zich vaak niet dat jeugd dit niet aanspreekt.” Zonde, gezien het vele werk en de mogelijkheden dat de branche aanbiedt. Peters: „Fulltime of parttime: alles is hier mogelijk.”
Met een pingpongtafel win je het niet
Brouwers: „Tijdens de crisis hadden werknemers andere behoeften. ‘Verdien ik voldoende’ of ‘kan ik voor mijn gezin zorgen’ stond destijds op de voorgrond. Momenteel zitten we in een tijd waarin de basisbehoeften geregeld zijn en ontstaat er een ander niveau. Door het probleem enkel op te lossen met ‘betere arbeidsvoorwaarden’ en ‘een pingpongtafel’, win je niet.”
Ook voor assurantietussenpersoon YouSure is het lastig om personeel te vinden. „Er wordt van alle kanten aan mensen getrokken. Wij moeten nu uit andere vaatjes tappen en creatief zijn om meer mensen aan te trekken”, vertelt medewerker Tonnie van Rijn. Om de vergrijzing tegen te gaan, stelt het bedrijf talentschools op en werven zij personeel op scholen en universiteiten. „We zien aan ons personeel en op de markt een stuk vergrijzing, dat merk je aan de balans in je organisatie. Onze sector mag wel wat sexier.”
De financiële sector wil (te veel) geld verdienen
De financiële sector mist een zogeheten ‘purpose’, stelt Brouwers. Bedrijven moeten verder denken dan ‘geld verdienen’ en zich afvragen „waarom zij op de wereld bestaan als bedrijf”. „Het hele plaatje moet kloppen”, legt hij uit. „Mensen moeten voelen wie het bedrijf is en wat het bedrijf inhoudt. Dan komen mensen ook sneller jouw bedrijf binnen via de mensen die er al werken.” Want, vervolgt Brouwers, „mensen die kiezen voor een organisatie door een missie, zijn uiteindelijk positiever.”