Mourad gaat arbeidsdiscriminatie tegen
Wat doe je als je na vijftien sollicitatiebrieven nog steeds geen afstudeerstage hebt gevonden? Mourad el Moussati (25) overkwam het, hij besloot daarom een aantal videosollicitaties uit te sturen. Mét resultaat: de uitnodigingen van bedrijven stroomden binnen. Inmiddels heeft hij twee bedrijven waarmee hij vecht voor gelijke kansen op de arbeidsmarkt. „Video kan daarin een grote rol in spelen.”
Uit onderzoek van Monsterboard blijkt dat werkzoekenden grote meerwaarde zien in de inzet van video bij sollicitaties. Solliciteren met een videopitch bestaat al jaren, maar de vacaturesite verwacht dat deze trend dit jaar echt zal doorbreken voor zowel werkzoekenden als werkgevers. Een win-winsituatie, zo meent Monsterboard: voor bedrijven is het een mooie kans om te laten zien waar de werkzoekende terecht komt, kandidaten kunnen goed laten zien wie en hoe ze zijn.
Vloeiend Nederlands
Mourad el Moussati uit Krimpen aan den IJssel is het schoolvoorbeeld van waarom videosolliciteren werkt. „In mijn geval kon ik laten zien dat ik wel degelijk vloeiend Nederlands spreek”, zegt hij lachend. Hij kreeg zelfs een video van een grote multinational terug, die hem maar wat graag wilde hebben. El Moussati had het voor het uitkiezen en koos uiteindelijk voor een stage bij zijn gemeente. „Ik had niet eens tijd om op alle uitnodigingen in te gaan, want ik wilde geen studievertraging oplopen.”
Nadat El Moussati was afgestudeerd zette de bedrijfskundige een eigen bedrijf op in de richting van videosolliciteren. „Hoe en wat wist ik nog niet direct, maar het onderwerp solliciteren trok me aan.” Zijn omgeving was daar deels een inspiratiebron voor. „Ie-de-reen had een mening over de hoeveelheid brieven die ik had verstuurd en de weinige respons die ik daarop kreeg. Ze vroegen me bijna allemaal of het kwam door mijn naam.”
Hij zwijgt even. „Ik ben zelf ook niet gek, maar ik wil niet alle afwijzingen afschuiven op hoe ik heet. In sommige gevallen had het misschien ook gewoon te maken met de spelfouten in mijn brief of dat andere kandidaten beter waren.” Maar het onderwerp deed hem wel wat. Inmiddels helpt hij organisaties met het werven en selecteren van divers talent, formuleren van beleid op dit thema en geeft hij trainingen en workshops aan bedrijven die meer diversiteit op de werkvloer willen.
Geen slachtofferrol
En die aanvragen krijgt hij steeds vaker. „Veel bedrijven willen wel iets tegen arbeidsdiscriminatie doen, gelukkig.” Ook werkzoekenden die het gevoel hebben dat ze één-nul achterstaan, helpt hij graag. Zijn advies: „Kruip niet in een slachtofferrol. Je kunt denken: vanwege mijn leeftijd kom ik nu niet meer aan een baan, maar je kunt ook denken: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik wél opval?”
Videosolliciteren is daar een goed voorbeeld van. „Dus pak die camera als je na een x aantal brieven merkt dat dit niet werkt.” Maar, als je het doet, doe het dan wel goed, benadrukt hij. „Ben je sterker in jezelf uitdrukken op papier, bespaar jezelf dan de moeite. Sommigen hebben hier meer aanleg voor dan anderen. Alhoewel het ook gewoon een kwestie is van oefenen, oefenen, oefenen.”
Tips van Mourad voor de perfecte videosollicitatie:
1. Maak het persoonlijk. Maak voor iedere vacature een aparte video.
2. Het hoeft niet té professioneel. Je hoeft geen reclamespotje te maken, daar zitten bedrijven niet op te wachten. Je kunt de video gewoon schieten met je telefoon, maar let wel op de kwaliteit.
3. Maak er geen video-cv van. De video hoeft niet je cv te vervangen, maar is eerder in plaats van een motivatiebrief. Leg uit waarom jij de beste man of vrouw bent voor de functie.
4. Bel van tevoren. Vraag bijvoorbeeld waar je de video naartoe kunt sturen? Als je vooraf contact hebt gelegd, kun je daar naar refereren in een video. Dat maakt je boodschap extra krachtig.
Heb jij het gevoel één-nul achter te staan op de arbeidsmarkt of wil jij gewoon opvallen tijdens het sollicitatieproces? Op 20 februari om 20.00 uur organiseert Mourad El Moussati samen met Monsterboard een gratis webinar.