Een baan vinden via social media, hoe doe je dat?
Een baan zoeken via social media; het lijkt lastig, maar steeds meer mensen vinden toch hun nieuwe werkgever op die manier. Meer dan een derde van de werkzoekenden gebruikt social media om een baan te vinden, blijkt uit onderzoek van uitzendbureau Unique en onderzoeksbureau Motivaction.
Natuurlijk heb je de voor de hand liggende platformen als LinkedIn, waar 70 procent van de werkzoekenden gebruik van maakt, maar ook Facebook en Twitter lenen zich prima voor een open sollicitatie. Denk bijvoorbeeld aan de Twitter banendag of de #vacature, of zelfs de mogelijkheid om je cv te verspreiden via Pinterest. Het klinkt simpel, maar volgens social media-expert Jarno Duursma kan de gemiddelde Nederlander een stuk meer uit zijn socialmedianetwerk halen, vooral op de langere termijn.
Wie heeft jouw droombaan?
Neem LinkedIn, het meest in het oog springende medium om naar een baan te zoeken. „Veel mensen maken een profiel aan, voegen wat connecties toe en that’s it”, vertelt Duursma aan Metro. LinkedIn mag dan gezien worden als een digitaal cv, je kunt er veel meer mee. De belangrijkste tip is dan ook: bouw een relevant netwerk op en zorg dat je écht gezien wordt op social media, nog vóórdat er een vacature vrij komt. Dit betekent feitelijk dat je connecties moet maken met diegenen die de baan hebben die jij op het oog hebt – er komt immers een dag dat zij weg gaan.
Eigen netwerk
„Bedrijven zoeken tegenwoordig nieuwe werknemers via hun eigen netwerk, omdat het sneller, makkelijker en betrouwbaarder is”, stelt Duursma. ”Als iemand weg gaat moet diegene zeggen ‘Ik ken nog wel iemand’”. Jij zou zomaar die iemand kunnen zijn, mits je al in beeld bent bij het bedrijf. „Stel een top vijf samen van de bedrijven waar je het liefst wilt werken en volg die mensen van wie jij de baan zou willen hebben op Twitter. Je retweet eens iets, stuurt een berichtje, voegt ze toe op LinkedIn. Als je vervolgens interessante blogs of artikelen deelt, kom je in beeld bij de juiste mensen.”
Social media no-go’s
Natuurlijk is niemand de hele dag bezig met het delen van interessante artikelen, zeker niet op platforms als Facebook. Maar ook hier geldt: wees bewust van wat je deelt. „Uit onderzoek blijkt dat 25 procent van de sollicitanten wordt afgewezen op basis van hun socialmedia-account”, waarschuwt Duursma. De meest voorkomende no-go’s: een té opschepperig LinkedIn-account dat niet overeenkomt met je cv, Facebookberichten vol met spelfouten en – ook niet onbelangrijk in deze tijd – heftige meningen op social media. Woedende berichten over Zwarte Piet of politiek zijn dus niet heel slim als je een baan zoekt, tenzij je ervoor kiest je profiel af te schermen.
Een baan zoeken via social media is volgens Duursma vooral interessant voor twintigers en 50-plussers, omdat deze groepen het vaakst te maken krijgen met leeftijdsdiscriminatie. „Of ze zijn te jong, of juist te oud. Voor deze mensen werken vacaturesites niet, zij moeten aan de (digitale) poort van bedrijven gaan staan."