Oud-medewerker: Belastingdienst negeerde jarenlang misstanden
De Belastingdienst heeft jarenlang interne meldingen van misstanden bij de behandeling van burgers genegeerd. Een voormalige medewerker trekt nu aan de bel.
Tot op het hoogste ambtelijk niveau kreeg Pierre Niessen, die aankaartte dat in strijd met de wet werd gehandeld en rechten van burgers werden geschonden, geen gehoor. Dat melden Trouw en RTL Nieuws.
Brandbrief en dossier
Niessen (68) legt zijn verhaal nu voor aan de Tweede Kamer, hopend dat burgers alsnog hun recht krijgen. Dat doet hij via het overdragen van een brandbrief en een dossier met daarin vooral e-mailverkeer tussen hem, collega’s en de hoogste bazen bij de Belastingdienst.
Uit de stukken zou blijken dat de Belastingdienst bij zeker 40.000 mensen ten onrechte geld terugvroeg, hoewel zij volgens de wet recht hadden op uitstel van betaling omdat bijvoorbeeld hun bezwaar nooit behandeld werd. „Hier is mensen onrecht aangedaan, daar ben ik van overtuigd. Nou, als dat zo is, dan ben ik er niet meer vanaf te houden."
Rapport over misstanden
De Belastingdienst zegt wel degelijk aan de slag te zijn gegaan met de waarschuwingen van een klokkenluider dat de dienst zich niet aan de wet hield. Volgens de fiscus is er meerdere keren met Niessen gesproken, óók door de directeur die verantwoordelijk was voor de toeslagen.
De „signalen zijn gedeeld" met de verantwoordelijke afdelingen. De dienst verwijst verder naar het rapport van de commissie die zich over de misstanden heeft gebogen, dat later deze week wordt verwacht.