Jelmer Visser
Jelmer Visser Belasting 12 feb 2019
Leestijd: 2 minuten

Wallonië voert wegenvignet in voor alle niet-Walen

Automobilisten die voor hun werk door het Belgische gewest Wallonië heenrijden of in de zomer op vakantie gaan naar Frankrijk, zullen in de toekomst rekening moeten gaan houden met een wegenvignet.

Het Waalse parlement keurde dinsdag een voorstel goed waarin alle automobilisten die niet uit Wallonië komen, moeten betalen voor het gebruik van het wegennet. Gestemd is er nog niet over het plan, maar het voorstel is ingediend door de partijen MR en cdH die in het Waalse parlement de meerderheid hebben.

Extra inkomsten

De invoering van het wegenvignet is vooral een manier om extra geld binnen te halen voor de schatkist. Concreet is de maatregel nog niet, maar de Waalse politici willen graag een wegenvignet invoeren dat is gebaseerd op het Oostenrijkse model.

Daar kost 10 dagen gebruik maken van de wegen 9,20, twee maanden is 26,80 en voor een heel jaar zal een automobilist 89,20 aan de lokale overheid moeten overmaken. Vermoedelijk levert het vignet zo’n 50 miljoen extra op, zo vertelt Dimitri Fourny, voorzitter van de begrotingscommissie van het Waalse parlement in Namen aan de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws.

Niet iedereen zal op kosten gejaagd worden, voor de inwoners van het gewest wordt het bedrag afgetrokken van de wegenbelasting. Alle anderen zullen wel in de buidel moeten tasten, dit geldt niet alleen voor Vlamingen en Brusselaars maar ook voor alle buitenlanders. Naar schatting maken er jaarlijks zo’n 5,5 miljoen buitenlandse voertuigen gebruik van de Waalse wegen.

In de vijf zuidelijkste provincies zal vermoedelijk betaald moeten worden voor het gebruik van de wegen ©ANP

Vergroening

De initiatiefnemers willen de extra inkomsten gebruiken om te investeren in beter openbaar vervoer en duurzaamheid. Vlaanderen is fel tegen het plan, in het Nederlandstalige deel van het land wordt de heffing absoluut niet met luid gejuich ontvangen. De Vlaamse minister van mobiliteit Ben Weyts noemt het een „domme heffing zonder mobiliteitssturing". Hij ziet het als een extra belasting die de inwoners zijn gewest bovendien benadeelt.

Het Europees Hof van Justitie moet zich nog uitspreken over de plannen van de Waalse overheid. Deze uitspraak wordt over zo’n twee weken verwacht, toch zien de initiatiefnemers deze uitspraak met vertrouwen tegemoet. Onlangs werd een tolheffing in Duitsland op buitenlandse personenauto’s door het Hof goedgekeurd. Er zou geen sprake zijn van discriminatie van buitenlanders, dit bezwaar werd ingediend door Oostenrijk die de plannen niet zagen zitten.

Nederlandse automobilisten die naar het zuiden gaan kunnen het vignet omzeilen door via Kortrijk of de Panne de grens met Frankrijk over te gaan. Of het al uitmuntende Waalse wegennet nóg verder geperfectioneerd zal worden met de extra inkomsten in de toekomst, is niet bekend gemaakt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.