Net-afgestudeerden niet aannemen is ‘onverstandig’
Meer dan twintig procent van de HR-professionals in Nederland neemt liever geen pas-afgestudeerden aan, omdat dit te veel tijd en moeite zou kosten. Dat blijkt uit onderzoek van Tentoo. Een onverstandige keuze, zeggen critici.
Werkgevers zitten te springen om personeel, maar toch staat van de 30-minners bijna dertig procent negatief tegenover het aannemen van pas-afgestudeerden. Volgens HR-professionals kost het te veel tijd en moeite om hen op niveau te brengen.
Al doende leert men
Hoe jonger de HR-beslisser, hoe groter het percentage dat negatief staat tegenover het aannemen van pas-afgestudeerden. Van de 50-plussers staat een kleine twintig procent negatief tegenover jongeren die net hun papiertje op zak hebben, onder 60-plussers is dit twaalf procent.
Generatie-expert Aart Bontekoning noemt het een „domme ontwikkeling”. Hij heeft veel onderzoek gedaan naar verschillende generaties binnen de arbeidsmarkt. Het kost helemaal niet veel tijd en moeite om net-afgestudeerden op niveau te brengen, zegt hij. „Jongeren vinden zelf hun weg wel. Ze zoeken mensen op van wie ze kunnen leren. En bovendien, al doende leert men.”
Daarnaast heb je binnen een organisatie zowel mensen met ervaring nodig als mensen met een frisse nieuwe blik, zegt Bontekoning. „Net-afgestudeerden hebben een vernieuwingsdrang en reageren goed op wat anders moet. Dat is van cruciaal belang.”
Traditionele bedrijven
Uit het onderzoek blijkt dat mannen over het algemeen minder zin hebben om tijd en moeite te investeren in onlangs afgestudeerden dan vrouwen. Onder de mannen neemt 24 procent liever geen pas-afgestudeerden aan, terwijl onder de vrouwen dit percentage 19 procent is.
Het zijn vaak de traditionele bedrijven, zoals gemeenten en overheden, die op zoek zijn naar mensen met veel werkervaring, zegt Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarkt aan Tilburg University. „Ze willen liever op zekerheid spelen. Net-afgestudeerden passen vaak niet in dat plaatje, omdat ze nog geen relevante werkervaring hebben.”
Wilthagen noemt het een bekrompen strategie. „Op korte termijn is het fijn om te kiezen voor mensen met veel ervaring, omdat je dan minder tijd kwijt bent aan het inwerkproces.” Maar op lange termijn is het slecht en onverstandig, benadrukt hij. „Als je jongeren uitsluit heb je steeds meer vergrijzing, omdat er geen vernieuwing van de organisatie kan plaatsvinden.”
Krapte
En dat is van groot belang, zegt hij, omdat je anders een stuk van je markt mist. „Als je jongeren uitsluit, sluit je ook jonge klanten uit. Je product strookt dan niet meer met de nieuwe generatie. Daarnaast snijd je jezelf in de vingers als je weinig mensen hebt en ook nog eens niet wilt kiezen voor mensen die weinig ervaring hebben. Je verergert het probleem op krapte daarmee nog meer.”