Zo hou je de aandacht vast tijdens een presentatie
Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: hoe houd je de aandacht vast tijdens een presentatie?
Bijna iedereen moet wel eens voor een groep staan om een verhaal te vertellen. Bijvoorbeeld voor je studie, in een teamvergadering of op een podium tijdens een evenement. Dat is voor veel mensen eng en lastig. Softwarebedrijf Prezi hield een enquête onder tweeduizend Amerikaanse werknemers, waaruit bleek dat zo’n 20 procent een grote hekel heeft aan presentaties geven. Ze vermijden presentaties het liefst en dat komt deels omdat zij bang zijn dat ze een flater slaan. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 75 procent graag beter zou presenteren. RTL Z-presentator en dagvoorzitter Gerben van Driel presenteert dagelijks en heeft tips om jouw vaardigheden te verbeteren.
Oefen
„Een goede presentatie begint bij het voortraject. Zorg dat je weet wat je wilt vertellen en oefen je presentatie. Tijdens het strijken, onder de douche, test je verhaal bij vrienden. Zo kom je erachter waar zwakke plekken zitten en of je verhaal ’loopt’. Loop je vast? Pas het aan.”
„Gebrek aan voorbereiding zie ik zelfs bij managers die regelmatig voor een groep staan. Ze denken dat ze zo goed kunnen presenteren, dat voorbereiding niet nodig is. Ik vergelijk dat met de Tour de France gaan fietsen zonder versnellingen. Het kan misschien wel, maar je maakt het jezelf onnodig moeilijk.”
Ken je clou
„Zo’n voorbereiding begint bij weten wat je wilt vertellen. Bepaal één kernboodschap. Als je bijvoorbeeld aan je team wilt uitleggen waarom jullie aan de slag moeten met een bepaald nieuw systeem, houdt het dan daarbij. Bewaar de rest voor een ander moment. Eigenlijk is het net als een mop vertellen: je werkt toe naar de clou. Vertel niet meer dan nodig is om de mop te gebruiken, want overbodige informatie leidt af.”
„Verdiep je ook in je publiek. Weet hoe ze tegenover jouw kernboodschap staan. Zodra een publiek doorheeft dat een spreker ze iets probeert te verkopen wat alleen in het belang van de spreker is, stuit je op weerstand in plaats van aandacht. Hetzelfde geldt als een spreker een publiek wil overtuigen van iets waar ze het totaal niet mee eens zijn. Denk aan een manager die tegen zijn personeel zegt dat het vanaf nu helemaal anders moet, zonder daarvan eerst de noodzaak te onderbouwen.”
Vertel een verhaal
„Veel presentaties zijn niets meer dan een spervuur van informatie, maar daarmee inspireer je je publiek niet. Verhalen doen dat wel. Van kinds af aan luisteren, genieten en leren we van verhalen. Gebruik dus verteltechnieken in je presentatie. Kijk zo eens naar je presentatie: heb je een pakkende intro? Zorgt dat intro ervoor dat mensen willen weten hoe het afloopt?”
„Goede verhalen draaien daarnaast om een held die zichzelf of een obstakel overwint. Maak daarbij niet de fout dat je van jezelf de held maakt. Zie je publiek als ’de held’. Apple-oprichter Steve Jobs was daar goed in. Bij de introductie van de iPod vertelde hij niet hoeveel opslagcapaciteit het apparaat had, maar zei hij „met dit apparaat heb je duizend nummers in je broekzak.” In één klap maakt hij daarmee helder hoe het apparaat het leven van het publiek aangenamer maakt.”
„Gebruik ook beeldspraak, zo kunnen mensen zich een betere voorstelling maken van de situatie. Zelf herinner ik me iemand binnen het ministerie van defensie die zijn team wilde duidelijk maken waarom het belangrijk is om beter te communiceren. Hij vertelde een waargebeurd verhaal over de voorbereidingen op D-Day, waarbij honderden soldaten omkwamen. De eigen marine opende het vuur op het strand waar de soldaten net waren geland. Oorzaak: iedereen was gericht op zijn eigen taak en niet op het grotere geheel. Zo’n anekdote die past binnen je werkkring helpt je om je punt op een boeiende manier duidelijk te maken.”
Maak contact
„Kijk mensen in de ogen en kom los van je Powerpoint. Een veelgehoorde tip voor mensen die het spannend vinden om voor een groep te staan is „kijk over de mensen heen.” Dat is een slechte tip. Als je wilt dat mensen naar je luisteren, moet je contact maken. Natuurlijk hoef je niet iedereen in de zaal aan te kijken, kies een paar mensen uit de zaal en maak af en toe oogcontact. Vind je het spannend, bijvoorbeeld als je voor een grote groep spreekt? Vraag dan vrienden of collega’s om in de zaal te gaan zitten.”
Geloof het zelf
„Mijn belangrijkste tip: geloof in je eigen verhaal. Enthousiaste sprekers inspireren hun publiek. Sta jij niet echt achter je presentatie? Verwacht dan ook niet dat je publiek aan je lippen hangt.”