Isabella van den Berg
Isabella van den Berg Geld & Carrière 6 jan 2024
Leestijd: 4 minuten

Negeren, mooi weer spelen of te veel bemoeien: er bestaan 10 soorten ‘slechte bazen’, en dit zijn ze

Je baas hoeft niet je beste vriend te zijn, maar het is wel zo prettig als de omgang goed is. Toch botert het niet altijd tussen werknemers en werkgever, manager of baas. De kans bestaat dat je ‘slechte’ baas in één van deze categorieën valt.

Uit een onderzoek van auteurs Debra en Ken Corey, die een boek over slechte werkgevers hebben geschreven, blijkt dat 99,6 procent van de werknemers weleens te maken heeft gehad met een ‘slechte’ baas.

De tien soorten ‘slechte bazen’

Op basis van de uitslagen hebben de HR-experts de tien meest voorkomende soorten slechte bazen geïdentificeerd. Gelukkig geven ze ook tips, want hoe ga je ermee om?

De ontwijker

Deze slechte baas kenmerkt zich door niet voor je op te komen dagen, je te ‘ghosten’ en je niet de tijd, aandacht en feedback te geven die je nodig hebt om je werk te doen en je gewaardeerd te voelen.

„Als dit bekend in de oren klinkt, leg je baas dan uit welke impact dit op je heeft”, vertelt Ken Corey aan Metro UK. „Je kunt ook proberen om proactiever te zijn in het plannen van tijd met hen, en hopelijk nemen ze het na verloop van tijd over en doen ze het zelf.”

De negeerder

De negeerder hanteert een hardnekkige vorm van je negeren, waarbij hij je input actief ontwijkt en weigert te luisteren naar wat je te zeggen hebt.

Er wordt aangeraden aan om zo’n baas uit te leggen hoe belangrijk het is dat je gehoord wordt in een gesprek over hoeveel je kunt bijdragen. „Je kunt er ook over nadenken om de manier waarop je je ideeën presenteert te veranderen, door een andere toon of andere woorden te gebruiken.”

De hamsteraar

Deze baas „houdt informatie achter, of deelt die op een manier die niet aan je behoeften voldoet”, aldus de auteur. „Je manager kan niet veranderen als hij of zij niet weet dat er iets mis is. Leg aan de hand van voorbeelden uit hoe hun ‘hamstergedrag’ invloed op jou heeft en bedenk manieren waarop jullie vooruitgang kunnen boeken.”

De onderwaardeerder

Je krijgt nooit of zeer zelden blijk van erkenning en dankbaarheid, waardoor je je niet gewaardeerd of onzichtbaar voelt. Gevoelens kunnen de manier waarop je dit aan je baas vertelt vertroebelen, dus verzamel voorbeelden van momenten waarop je niet geprezen werd voor je werk en hoe dit je prestaties beïnvloedde en leg dit voor.

De huichelaar

Terwijl de huichelaar zijn personeel probeert af te schermen door harde waarheden achter te houden in een poging ‘aardig’ te zijn, faalt hij om je de eerlijkheid te geven die je nodig hebt. Leg hen uit dat je de waarheid liever van hen hoort, waarbij je wijst op de schade die het jou en zelfs hen kan berokkenen.

De blocker

Debra Corey zegt: „Deze slechte baas blokkeert je om je doelen te bereiken, nieuwe vaardigheden onder de knie te krijgen of bij te dragen aan het succes van het bedrijf.”

Richt je gesprek op specifieke vaardigheden die in een bepaalde situatie hadden kunnen helpen en laat zien welk verschil je voor het hele team had kunnen maken als je de kans had gekregen om je volledige potentieel te benutten.

De dwinger

Deze slechte baas gebruikt de machtsongelijkheid op je werkplek in zijn voordeel. „Ze verwachten strikte naleving en bieden je een lage mate van autonomie”, aldus de experts. „Dit kan voor angst zorgen.” In sommige gevallen moet HR zich hiermee bemoeien: „Hen confronteren is niet gemakkelijk, maar met een beetje moed en diplomatie kan het de situatie ten goede veranderen.”

De brandweerman

Deze baas is altijd alert en reageert op situaties op een reactieve en dringende manier, zonder duidelijke strategie. „Door deze constante brandjes te bestrijden, weerhoudt ze je ervan om te plannen en meer zinvolle en langetermijnresultaten te behalen. Met deze constante ‘nood’-mentaliteit kun je snel op een burn-out afstevenen”, aldus Debra Corey.

Als ze naar je toekomen met brandjes, probeer het gesprek dan te sturen in de richting van je doelen, prioriteiten en strategie, en vraag hoe het past bij waar je team zich op richt.

De micromanager

Deze werkgevers gedijen op controle, bemoeien zich met elk aspect van je werk en schrijven precies voor hoe het moet.

Als dit je baas is, heeft hij of zij misschien wat extra hulp nodig om de teugels wat te laten vieren. Debra voegt toe: „Je kunt proberen om proactiever te zijn, bijvoorbeeld door informatie en ideeën te geven voordat ze erom vragen, zodat ze zien dat je competent en bekwaam bent.”

De ‘schuld gever’

Wanneer er iets fout gaat, weigert deze baas verantwoordelijkheid op zich te nemen en schuift hij de schuld af „op jou en je collega’s”. Je manager weet misschien niet eens dat hij of zij de schuld afschuift, dus het duidelijk maken is de eerste stap.

Het salaris van de meest gevraagde vakspecialisten (waaronder schilders en dakdekkers) in Nederland

Ben jij een doemdenker? ‘Doorloop één keer het rampscenario’

Geld maakt (niet) gelukkig: ‘De Zuidas bracht geen voldoening meer’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties