Jong en Ondernemend: Hidde Griek (25) speelt geen mooi weer en vertelt zijn harde waarheid van ondernemen
Waar de één op 30-jarige leeftijd nog aan het studeren is, heeft de ander op 25-jarige leeftijd grote toekomstplannen voor het verminderen van stikstofuitstoot. Hidde Griek (25), co-founder van Flip The City, deed mee aan de circular challenge waar hij met enkele andere deelnemers de zogeheten kroostegel heeft bedacht. Nu is Grieks bedrijf bezig met het plaatsen van de tegels, waardoor het overschot aan eendenkroos de stikstofuitstoot moet verminderen.
Hoe krijg je dat op zo’n jonge leeftijd allemaal voor elkaar? Dat vraagt Metro wekelijks aan ondernemers in Jong & Ondernemend.
Tegenwoordig zijn er miljoenen vakgebieden waar we ons in kunnen specialiseren. Maar door de verschillende opleidingen zien we door de bomen het bos niet meer. Het was voor Hidde belangrijk om van zijn passie zijn werk te maken. Na het winnen van de challenge ging hij door met Flip The City.
Naam: Hidde Griek
Leeftijd: 25 jaar
Functie: co-founder van Flip The City
Wanneer begon je ondernemersbloed te stromen?
„Mijn interesses lagen altijd al bij ondernemen en ontwikkelen. In 2020 heb ik mij aangemeld voor de circular challenge. Daar werden we in teams ingedeeld en moesten we een product bedenken. Bij deze challenge heb ik ook de andere co-founders van Flip The City ontmoet. We moesten iets concreets bedenken wat zou bijdragen aan het verbeteren van het ecosysteem. Er is in Nederland een groot overschot aan eendenkroos en dit draagt bij aan het stikstofprobleem. In zes weken tijd hebben we materialen uitgetest en onderzoek gedaan naar hoe eendenkroos over de hele wereld wordt gebruikt. We hebben uiteindelijk de challenge gewonnen met ons idee en zo zijn we het bedrijf verder gaan ontwikkelen.”
Welke stappen heb je als eerst gezet?
„Door middel van de challenge hebben wij ons team opgebouwd en we zijn vervolgens samen gaan sparren. De hoeveelheid stenen in de steden is een groot probleem en dat wilden wij graag aanpakken. Tijdens het proces kwamen we erachter dat eendenkroos erg vruchtbaar materiaal is. Dus wij dachten ‘wat nou als we dit materiaal gebruiken om het probleem tegen te gaan?’. Na het winnen van de challenge kregen we toezegging om een aantal tegels te testen. Verder zijn we blijven pitchen bij verschillende partners en gemeente Rotterdam was bereid om een pilot te gaan doen”, zegt Griek. „Sindsdien zijn we ons op verschillende vlakken gaan ontwikkelen, want we zagen een aantal dingen die beter konden. De tegels droogden in de zomer bijvoorbeeld uit, wat nadelig was voor de plantengroei.”
Heb je hulp gehad in het begin?
„We hebben zo nu en dan een bioloog ingeschakeld om naar het product te kijken. Bovendien kregen we hulp van andere circulaire ondernemers. Verder hebben we het als groep gedaan. Iedereen heeft namelijk een opleiding gevolgd die aansluit bij de markt. Toch was het soms lastig. Een kroostegel bestond namelijk nog niet, dus we hadden geen vergelijkingsmateriaal. We stelden continu kleine doelen en bleven alles uittesten. Dat maakt het wel intensief, maar het voelt als jouw eigen baby, jouw eigen project. Dus je steekt er graag al je energie in”, zegt Griek lachend.
Hoeveel mensen werken er bij jullie?
„We hebben twee core-members en een aantal stagiaires. Daarnaast werken we met een consultancy bureau.”
Was het lastig om in het begin de eindjes aan elkaar te knopen?
„Flip The City is geen echte inkomstenbron. We hebben voornamelijk de winst van Flip The City terug geïnvesteerd in het bedrijf. Ik heb er eigenlijk altijd een baantje naast gehad, omdat ik anders niet rond zou komen. Het is een lang en lastig proces geweest om alle ballen hoog te houden. Ik wil geen mooi weer spelen, maar eerlijk zijn. Ik zou mensen niet snel aanmoedigen om zoiets op te bouwen, want het is niet een kapitaal-aantrekkelijke business. Het is echt visiewerk en als het je passie en drijfveer is om iets bij te dragen aan de verbetering van de wereld, dan zou het je kunnen liggen”, legt Griek uit. „We werken aan hele grote problemen en ook al verdient het niet goed, het betaalt voor mij uit in andere dingen. Ik verdien erop terug door uitgenodigd te worden voor praatjes, brainstorms en ik krijg zo naamsbekendheid. Dat helpt mij in mijn andere ondernemingen.”
Heeft het aan je verwachtingen voldaan?
„Ik had verwacht dat het veel sneller zou gaan. In begin dacht ik ‘dit gaat zich snel ontwikkelen en dan is het cashen’. Maar dat heb ik wel heel erg moeten bijstellen. Je hebt in het begin nog niet door hoeveel er eigenlijk voor nodig is om zoiets te maken. We dachten dat elk waterschap wel geïnteresseerd zou zijn in het product, omdat ze zoveel last hebben van eendenkroos. Door dit soort gedachten, dachten we dat het veel sneller zou gaan en dat maakte het wel een lastige periode.”
Hoe zie je je toekomst voor je?
„Mijn doel is om in alle 342 gemeenten van Nederland een kroostegel te hebben liggen. Het ultieme doel is natuurlijk dat er dadelijk geen eendenkroos meer is, want dan zijn we van een groot probleem af”, legt Griek uit. „In de tussentijd hebben we dan genoeg kennis opgedaan om andere producten voor ons bedrijf te gebruiken.”
Wat is jouw levensmotto?
„Durf te vragen. Je moet niet denken dat je altijd de oplossing hebt. Ik dacht in het begin van Flip The City dat ik alles wel wist, maar het is juist goed om andere personen uit het vakgebied erbij te halen. Zij kijken met een meer kritische blik naar jouw product, maar ook vanuit een andere kant. Ze geven je feedback over zaken waar jij in eerste instantie nog niet aan gedacht had.”
Wat wil je meegeven aan andere beginnende ondernemers?
„Het is belangrijk om van je passie je werk te maken, maar let wel op dat je er niet van opbrandt. Van je passie je werk maken zorgt er ook vaak voor dat je niet altijd even positief naar je passie blijft kijken. Je werkt dan te hard en je creatieve energie raakt op. Je wordt er dan moe van. Als je met zo’n groot probleem aan de slag wil gaan, en je hebt er passie voor, probeer dan een balans te zoeken tussen wat ik realistisch kan en als de visie die we voor ogen hebben”, sluit Griek af.
Jong en Ondernemend: Lune, Milly en Coosje draaien een omzet van 30K, maar leven niet als diva’s