Jong en Ondernemend: Rick Post (28) ontving vele prijzen en deelt het geheim van zijn succesvolle onderneming
Waar de één op 30-jarige leeftijd nog aan het studeren is, heeft de ander op 28-jarige leeftijd een gespecialiseerd zoekmachine-bedrijf dat enkele miljoenen waard is. Rick Post (28) combineerde het ondernemen een paar jaar met een baan in loondienst, maar trok in 2020 zijn stoute schoenen aan. Hij kreeg een zetje in de rug van zijn studiegenoten en ging zijn passie achterna met Searchify.
Maar hoe krijg je dat op zo’n jonge leeftijd allemaal voor elkaar? Dat vraagt Metro wekelijks aan jonge ondernemers in Jong & Ondernemend.
Het is niet altijd even makkelijk om naast je studie ook nog genoeg geld te verdienen met een bijbaan. Het ondernemen zat er bij Post al op jonge leeftijd goed in. Nu werkt hij met grote klanten en zorgt hij er met zijn bedrijf Searchify voor dat deze bedrijven zo goed mogelijk worden gevonden op het internet. Daarnaast heeft hij al een aantal prijzen mogen innen en wordt zijn bedrijf ieder jaar genomineerd voor de Beste SEO-campagne van het jaar.
Naam: Rick Post
Leeftijd: 28 jaar
Functie: Directeur/ SEO-specialist van Searchify
Wanneer begon je ondernemersbloed te stromen?
„Het begon eigenlijk al op de lagere school. Ik was continu bezig met allerlei initiatieven bedenken. Volgens mijn ouders was ik van jongs af aan al erg gedreven. Tijdens mijn studie commerciële economie ging ik echte stappen zetten. Mijn studiegenoten moedigden mij aan om naast mijn baan in loondienst carrière te gaan maken, dus dit ging ik ook doen”, zegt Post stellig. „Tijdens mijn drie jaar werken in loondienst, werkte ik ook als freelancer. Mijn allereerste klant was het familiebedrijf van een studiegenoot. Op een gegeven moment verdiende ik als freelancer meer dan in loondienst, dus dat was voor mij de doorslag om me volledig te storten op mijn eigen onderneming.”
Hoe verliep jouw reis?
„Het verhaal heeft eigenlijk twee kanten. De eerste kant is het werken in loondienst en ernaast als freelancer. Het was erg prettig om tijdens mijn vaste baan de ruimte te krijgen om mezelf te ontwikkelen als ondernemer. Daarnaast was ik niet afhankelijk van het inkomen als freelancer, dus ik kon het veroorloven om fouten te maken”, vertelt Post aan Metro.
„De coronaperiode was een nieuw hoofdstuk in mijn carrière. Ik heb juist toen een enorme groei doorgemaakt. Niet alleen zakelijk, maar ook privé. Ik had net samen met mijn toenmalige vriendin een nieuwbouwwoning gekocht. En zakelijk trok ik mijn stoute schoenen aan en richtte me volledig op mijn eigen onderneming. Sindsdien heb ik nooit meer achteromgekeken. Kort nadat ik uit loondienst ging en me alleen op ondernemen richtte, wonnen we met Searchify al een Dutch Search Award. Mond-tot-mond reclame heeft enorm geholpen bij de groei van mijn bedrijf. Na een half jaar had ik zoveel werk, dat ik het niet meer in mijn eentje aankon, dus ging ik mijn team vergroten. Het verliep zeker niet vlekkeloos, al kan dat in andermans ogen soms wel zo lijken.”
Welke stappen heb je als eerst gezet?
„De keuze om me alleen op Searchify te richten, was een vrij abrupte stap.Ik stond plots volledig op eigen benen en moest bij de marketing echt nog aanpoten. Mensen wisten mij al te vinden, omdat ik erg goed ben in wat ik doe. Toen ik in loondienst werkte, wonnen we twee keer de Beste SEO-campagne met het SEO-team onder mijn leiding. Daarnaast ben ik drie keer verkozen tot The Next Web’s 500 digitale talenten van Nederland onder de 27″, vertelt Post trots.
„Partijen gingen mij al snel uit zichzelf benaderen. Toen het eenmaal duidelijk was dat ik voor mezelf was begonnen, klopten er veel bedrijven aan. Mijn visie is echt op kwaliteit gericht. Ik heb een hekel aan bedrijven die dingen beloven aan klanten, maar die beloftes niet kunnen waarmaken.”
Heb je hulp gehad in het begin?
„Ik heb heel erg veel dingen zelf gedaan. Mijn eerste klant heeft me wel echt een zetje in de rug gegeven. Daarnaast heb ik ook enorm veel aan mijn boekhouder gehad, die in het eerste jaar niks in rekening bracht. Ik had zogezegd de wind in mijn rug. Mijn familie en vriendin steunden me ook echt enorm”, zegt Post.
„Je moet eigenlijk een situatie voor jezelf creëren waar je de volledige focus kunt leggen op je eigen onderneming. Ik was toentertijd pas 25 en het heeft wel echt impact gehad op mijn privéleven. Mijn toenmalige vriendin en ik zijn toen uit elkaar gegroeid, omdat we andere ambities hadden. We zaten simpelweg niet meer op één lijn. Het is belangrijk om een balans te houden tussen je privé en werkleven. Bij mij kwamen onbedoeld belangrijke dingen op de tweede plaats, maar ik denk dat veel ondernemers hier last van hebben.”
Hoeveel mensen werken er bij Searchify?
„We hebben een kernteam van drie mensen en daarnaast hebben we een vaste groep van freelancers die terugkerend op projectbasis met ons samenwerken. In totaal hebben we negen mensen werken bij Searchify. Maar we zijn ondertussen volop bezig met het uitbreiden van ons team.”
Was het lastig om in het begin de eindjes aan elkaar te knopen?
„Ik had twee inkomens toen ik begon met freelancen. Het was dus wel even schakelen om van twee inkomens naar één te gaan. Ik had een financiële buffer opgebouwd die we zouden gebruiken voor de inrichting van het pas gekochte huis. Maar dat geld stopte ik uiteindelijk in het bedrijf. Het was dus wel even spannend, het eerste jaar, maar na een half jaar ging het zo goed. Nu kan ik meer dan ruimschoots leven van mijn inkomen en daarnaast ook persoonlijke dromen verwezenlijken.”
Heeft het aan je verwachtingen voldaan?
„Ja en nee. Ondernemen zelf heeft mijn verwachtingen overtroffen. Ik denk heel erg groot en wil dat ook op mijn klanten overbrengen. Daarnaast ben ik enorm trots op hoe groot Searchify nu is geworden. Het is fijn om mijn eigen baas te zijn. Het geeft heel erg veel vrijheid”, vertelt Post. „Het geeft enorm veel voldoening om van je passie je werk te maken. Ik kan met mijn werk overal op de wereld werken en het biedt ook veel mogelijkheden. Ik had in eerste instantie niet verwacht dat het zo groot zou worden.”
Heb je nog bepaalde doelen die je wil behalen?
„Uiteraard wil ik blijven groeien met het bedrijf, maar wel onze bedrijfsfilosofie en standaarden behouden. Het is belangrijk om je visie niet te verliezen wanneer je bedrijf groter wordt dan je had durven dromen. Ik geef ook lessen op de Hogeschool van Amsterdam en zou dat graag meer willen doen. Er zijn veel ondernemers die zichzelf alles hebben aangeleerd, net zoals ik, en het is belangrijk om die kennis met elkaar te delen. Het leuke is ook dat mijn eerste werknemer ook iemand is van mijn eigen opleiding.”
Wat is jouw levensmotto?
„Think big. Do big. Je moet durven dromen, maar ook durven waarmaken. Je moet het niet alleen bij dromen laten zitten, omdat je bijvoorbeeld te bang bent. Trek je stoute schoenen aan, stroop je mouwen op en ga ervoor!”
Wat wil je meegeven aan jonge ondernemers?
„Het gaat om je instelling en je mindset. Denk niet in problemen, maar in oplossingen. Je zult hoe dan ook obstakels tegenkomen in je ondernemersreis, maar het gaat erom hoe je er mee omgaat. Het is een positievere aanpak als je meteen een oplossing gaat bedenken. Blijf niet te lang hangen in het negatieve, want dat straal je ook uit naar je klanten”, sluit Post van Searchify af.