Jong en Ondernemend: Lune, Milly en Coosje draaien een omzet van 30K, maar leven niet als diva’s
Waar de één op 30-jarige leeftijd nog aan het studeren is, hebben anderen op 21- en 22- jarige leeftijd een groot sieradenbedrijf opgebouwd, bijvoorbeeld Boza sieraden. Lune Stoelinga (21), Milly Monster (22) en Coosje van Beek (21) zaten tijdens de les te fantaseren over een eigen bedrijf. Nu draaien ze een omzet van 20.000 tot 30.000 euro per maand. Maar hoe krijg je dat op zo’n jonge leeftijd voor elkaar?
De drie ondernemers zaten niet alleen maar te giechelen in de schoolbanken. Ze hadden al snel door dat er een gat in de markt zat, dat betaalbare en kwalitatief goede sieraden konden opvullen. Ze namen het heft in eigen hand en probeerden het gat te vullen. En dat is aardig goed gelukt.
Wanneer begon het ondernemersbloed bij jullie te stromen?
„We zaten in 2018 bij elkaar in de klas en waren helemaal fan van een sieradenwinkel in Leiden. We waren toen 16 en 17 jaar oud, dus we hadden niet het geld om dure sieraden te kopen. Toen dachten we: ‘Wat nou als we zelf sieraden gaan maken van een goede kwaliteit en voor een lage prijs?’”, vertelt Monster. „We kochten materialen in bij een sieradenwinkeltje, zoals touw en kraaltjes. Al snel kwamen we erachter dat het maken van sieraden heel veel werk was. De kwaliteit was toch niet zo goed als we hadden gehoopt en de sieraden gingen snel kapot, dus moesten we wat anders bedenken.”
Welke stappen hebben jullie als eerst gezet?
„Natuurlijk begin je bij het bedenken van je product. Na onze poging om de sieraden zelf te maken, zijn we overgestapt op het inkopen van sieraden bij een groothandel. We schreven ons in bij de Kamer van Koophandel, omdat je anders deze inkopen niet kon doen”, vertelt Stoelinga. „Vervolgens gingen we reclame maken op TikTok en Instagram en we maakten gebruik van influencers. We stuurden dan onze Boza-producten gratis op, in ruil voor een foto op hun account.”
Hebben jullie hulp gehad in het begin?
„Nee, hoe gek het ook klinkt, we hebben bijna alles zelf gedaan. In het begin hebben we alle drie geld ingelegd en zo zijn we gegroeid. We wisten eigenlijk niet wat we deden, dus we liepen wel tegen dingen aan. Door middel van doen hebben we gaandeweg alles geleerd. We kwamen er bijvoorbeeld achter dat we btw-aangifte moesten doen, nadat we een blauwe brief op de mat kregen”, zegt Van Beek. „Na elke ‘fout’ gingen we ons inlezen en zo kwamen we erachter wat er allemaal bij een eigen bedrijf komt kijken.”
Hoeveel mensen werken er onder jullie?
„De eerste vier jaar hebben we alles zelf gedaan. Van het inkopen tot inpakken en het versturen van de bestellingen. Het was enorm veel werk en we zaten natuurlijk ook nog op school. Nu hebben we drie meiden onder ons werken. Zij helpen ons met het inpakken en versturen van de producten van Boza”, zegt Stoelinga.
Verdienen jullie genoeg geld om van te leven?
„Sommigen van ons hebben naast Boza nog een extra baantje. We hebben ongeveer 600 tot 800 bestellingen per maand en hiermee maken we ongeveer 20.000 tot 30.000 euro omzet, dus op zich kun je daar wel van rondkomen. Mits je een sober leven leidt en geen diva-lifestyle hebt”, zegt Monster lachend.
Hoe zien jullie de toekomst voor je?
„Stoppen met Boza gaat zeker niet gebeuren. We willen wel meer zelf onze sieraden gaan ontwerpen, want zo onderscheiden we ons van andere sieradenwebsites. We zijn nu al volop bezig met het ontwerpen van nieuwe sieraden en laten deze produceren door een groothandel, maar ons doel voor in de toekomst is dat we nog alleen maar sieraden verkopen die we zelf hebben ontworpen”, zegt Stoelinga. „Ook zouden we graag meer pop-upstores willen openen en op evenementen staan. In juni hebben we er toevallig eentje gepland in samenwerking met een bedrijf, dus daar kijken we heel erg naar uit. Het ultieme doel is het verdubbelen van de omzet, waardoor we uiteindelijk meerdere fysieke winkels kunnen openen.”
Wat is jullie levensmotto?
„Geloof in jezelf en droom groot”, zegt Coosje. „Toen we begonnen kregen we veel kritiek van de mensen om ons heen. Ze namen ons totaal niet serieus, maar wij hebben nooit aan onszelf getwijfeld en alleen maar doorgezet. Toentertijd had niemand om ons heen echt vertrouwen in de toekomst van het sieradenbedrijf. Het was heel kinderachtig geplaag, maar we hebben ze het tegendeel bewezen. Onlangs kwam ik nog een vriendin tegen die zei dat ze nooit had verwacht dat we het zo ver zouden schoppen met Boza. Ze vertelde me dat ze toentertijd dacht ‘wat doen deze meiden in hemelsnaam?’, maar dat ze nu echt trots is.”
Wat wil je meegeven aan andere beginnende ondernemers?
„We waren in het begin van Boza heel onwetend. We hadden totaal geen ervaring met economie, omdat we alle drie dit niet op de middelbare school in ons pakket hadden zitten”, vertelt Monster. „De vader van Lune hielp ons wel zo nu en dan, maar we hebben wel echt alles moeten leren van onze fouten. Dus we willen graag meegeven aan andere ondernemers dat ze zich goed moeten inlezen in wat een eigen bedrijf hebben nou eigenlijk inhoudt. Er komt namelijk veel meer bij kijken dan dat je in eerste instantie zal verwachten.
Zolang je gedreven en gemotiveerd bent kom je er wel. En laat je vooral niet tegenhouden door de reacties van je omgeving. Gewoon doen, doen, doen en wees niet bang om je te onderscheiden van anderen.”
Jong en Ondernemend: Robin Sanders (25) spijbelde van school om haar tassenmerk te starten