Iza de Bruin
Iza de Bruin Geld & Carrière 25 okt 2022
Leestijd: 3 minuten

Deze supermarkten hebben de goedkoopste budgetproducten

Het is een onderwerp waar we het tegenwoordig veel over hebben: supermarktprijzen. Wie heeft de goedkoopste budgetproducten? Wie heeft de beste aanbiedingen? De Consumentenbond komt met een conclusie die antwoord geeft op vragen als deze.

Alvast een tipje van de sluier: je bent voor huismerk-producten bij de Albert Heijn net zoveel kwijt als bij de ALDI.

Budgetproducten

Allereerst: je bent als consument gemiddeld de helft goedkoper uit als je alleen budgetmerken koopt in plaats van exclusief A-merken. Dat is sowieso al een groot verschil, maar helemaal als je het vergelijkt met vier jaar terug. Het prijsverschil is in die periode met tien procent gestegen. Die budgetmerken moet je overigens niet verwarren met het huismerk. Huismerken zijn merken die exclusief bij één supermarktketen verkocht worden en in de markt gezet worden als de goedkopere variant van het A-merk. G’woon is een voorbeeld van een budgetmerk, te koop bij meerdere supermarkten.

De Consumentenbond vergeleek de prijs van ruim 100 basisproducten bij de 14 grootste supermarktketens van Nederland. Daarbij werd de prijs van A-merken vergeleken met het goedkoopste vergelijkbare product van de huis- of budgetmerken in de winkel.

Prijsverschillen

Ondanks dat je dus ongeveer de helft bespaart door budgetproducten te kopen, verschilt dat nog wel sterk per soort product. „Bij was- en schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten, koffie en frisdrank is de besparing vaak meer dan 70 procent”, zegt de Consumentenbond.

De huismerkproducten van de Dirk zijn het goedkoopst. De prijzen liggen elf procent onder het gemiddelde. De Spar daarentegen, heeft de duurste huismerkproducten. De buurtsuper is met een ruime kwart extra de slechtste optie voor je portemonnee. Opmerkelijk is dat budgetsupers Lidl en Aldi slechts gemiddeld scoren als het gaat om de laagst geprijsde producten. Aldi zit zelfs op hetzelfde niveau als Albert Heijn (1 procent onder het gemiddelde).

Schijnvoordeel

De producten waarvan de prijzen het meest stegen, zijn je ‘basisboodschappen’. Daaronder vallen producten die mensen eigenlijk altijd wel in huis hebben, zoals rijst, boter en thee. De prijzen voor deze producten stegen het afgelopen jaar gemiddeld met 21 procent. Eind augustus kondigde Dirk aan de prijzen van meer dan 100 producten tot het einde van het jaar te bevriezen. Supermarkt Vomar volgde met een vergelijkbare actie.

Opvallend is wel dat beide supermarktketens de prijzen van veel producten vlak voor de aankondigingen eerst verhoogden en vervolgens weer iets verlaagden. Zo ging een blik Unox Knaks bij Dirk van 2,35 euro naar 2,69 euro en terug naar 2,49 euro. En bij Vomar ging een pak G’woon basmatirijst van 1,95 euro naar 2,15 euro en zakte toen weer naar 1,99 euro.

„Schijnvoordeel”, aldus Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. „Het blijft zaak om goed zelf de prijzen in de gaten te houden en je niet te veel te laten leiden door kreten ‘in prijs verlaagd’.”

Meer mkb’ers overwegen handdoek in de ring te gooien: ‘Toenemende problemen’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.