Dit is waarom steeds minder mensen naar de markt gaan
Wie af en toe de markt bezoekt, zal het vast zijn opgevallen: het aantal marktkraampjes is al jaren aan het dalen. In tien jaar tijd heeft 15 procent van de ondernemers vaarwel gezegd tegen hun beroep. Dat zijn er een kleine 2000, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel.
Opvallend is dat de markten tegenwoordig vooral bestaan uit etenskraampjes. Er is nog altijd veel kaas, groente, vis, noten en brood te koop.
De markt bezoeken voor levensmiddelen
Producten als beddengoed, kleding, schoenen, horloges en planten komen juist minder vaak voor. Marktonderzoeker GfK komt met cijfers die teleurstellend zijn voor marklieden. Op dit moment bezoekt één derde van de Nederlandse huishoudens weleens de markt om levensmiddelen te kopen. „Als je dat met vroeger vergelijkt: in 2012 ging het nog om 40 procent en in 2008 ging 47 procent van de huishoudens nog naar de markt”, aldus GfK. Mede dankzij corona is het bezoek de laatste jaren wel wat stabieler dan voorheen.
Het zijn – en dit is waarschijnlijk geen verrassing – vooral ouderen die naar de markt komen. Van de huidige marktbezoekers is bijna de helft 65-plusser. Slechts 18 procent is onder de 30 jaar. „De grote uitdaging voor de straatmarkt is om te verjongen.” Daar is de huidige voorzitter van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH), Louise Wesselius, optimistisch over. Ze vertelt aan de NOS: „Zeker na corona gaat het weer goed met de markt.” De voorzitter ziet dat er een nieuwe generatie ondernemers opstaat die aandacht heeft voor vers eten en luxe food-producten.
Diversiteit
Een ander aandachtspunt is de missende diversiteit. Volgens marktlieden zijn te veel non-food-marktkramen afgelopen jaren verdwenen. Klanten die speciaal kwamen voor bijvoorbeeld het textielkraampje, zij zijn nergens meer te bekennen. En dan mist een broodkraam ook winst, omdat diezelfde klant nog weleens een brood kocht. Want ja, de klant is dan toch al op de markt.
De reden dat er minder klanten naar non-food-marktkramen komen is vooral omdat er veel concurrentie is. Mensen kopen sneller iets op het internet, of in goedkope winkelketens zoals Action, LIDL en Primark.
Rijst te duur? Consumentenbond zorgt ervoor dat klanten prijsstijgingen tegen kunnen gaan