Rijst te duur? Consumentenbond zorgt ervoor dat klanten prijsstijgingen tegen kunnen gaan
Vorige week kostte een pak basmatirijst nog 1,64 euro, maar deze week betaal je opeens 15 cent extra. En dit soort prijsverhogingen komen steeds vaker voor. Daarom heeft de Consumentenbond vandaag een meldpunt geopend voor klachten over bedrijven die misbruik zouden maken van de huidige onzekere economische situatie om daar zelf beter van te worden.
Zo wil de bond zicht krijgen op bedrijven die buitensporige, stiekeme of onnodige prijsstijgingen doorvoeren, waarvan de consument de dupe is.
Gisteren bleek al dat je bij de Aldi net zoveel kwijt bent voor het huismerk als bij de Albert Heijn. In dit artikel lees je waar je het goedkoopst uit bent.
Niet alleen supermarkten
Als voorbeeld noemt de bond bedrijven die de verpakking van een product kleiner maken, maar de prijs hetzelfde houden. Al zijn de supermarkten niet de enige die met trucjes de consument meer willen laten betalen. Een ander voorbeeld zijn energieleveranciers die hun btw-verlaging niet doorberekenen in de voorschotten of leveranciers die hun tariefverhogingen heel laat aankondigden.
„En Eneco maakte het helemaal bont door de teruglever-vergoeding binnen vaste contracten voor zonne-energie fors te verlagen. Dat is tegen de regels. Juist in onzekere tijden is het belangrijk dat consumenten erop kunnen rekenen dat bedrijven zich aan de regels houden”, vertelt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.
Geen boetes door Consumentenbond
De bond heeft als doel om de bedrijven die zich op zo’n manier misdragen, aan te spreken op hun acties en hen hopelijk daarmee te dwingen om op een eerlijke manier zaken te doen. Harde consequenties lijken er dus niet te komen. Molenaar: „Tijdens de coronacrisis vroegen we consumenten coulant te zijn voor bedrijven die het zwaar hadden. Zonder de massale steun van consumenten, hadden veel bedrijven het loodje gelegd. Nu zijn de rollen omgedraaid en we kunnen het niet gebruiken dat bedrijven een slaatje proberen te slaan uit de huidige omstandigheden.”
Met het meldpunt Eerlijk is eerlijk wil de Consumentenbond niet alleen maar ‘foute’ bedrijven aanspreken. Ze willen juist ook laten zien hoe het beter kan. Bijvoorbeeld door bedrijven die zich in deze zware tijden van hun beste kant laten zien, nadrukkelijk in het zonnetje te zetten.
Glennis Grace voor rechter voor geweld en mishandeling supermarkt