Eén op de drie Nederlanders wil een nieuwe baan: zo zorg je voor een werkplek waar ze wél willen blijven
Weet jouw werkgever wat er speelt op de werkvloer? Een collega die midden in een scheiding zit of iemand waarvan de hond net is overleden… Het advies van het midden- en kleinbedrijf (MKB) luidt om als werkgever meer tijd te besteden mét in plaats van áán werknemers.
Als werkgevers niet voldoende vinger aan de pols houden bij hun medewerkers, ligt vertrek al snel op de loer, voorspelt Please, de werkgeverspartner voor het MKB. En dat kunnen werkgevers niet goed gebruiken. Eerder dit jaar bracht het MKB al naar buiten dat een kwart van hun ondernemers wakker ligt door personeelstekort.
1 op de 3 staat open voor een nieuwe baan
Ondernemers hebben een positief zelfbeeld en geven zichzelf gemiddeld een 8 als rapportcijfer. Ook werknemers beoordelen hun werkgever goed. Een ruime meerderheid geven hetzelfde cijfer aan hun werkgever. Dat garandeert echter niet dat de werknemers loyaal zijn: 1 op de 3 staan op dit moment open voor een nieuwe baan. De belangrijkste reden hiervoor is heel simpel: een beter salaris.
Slechts een klein gedeelte is blij met het huidige salaris. En dat is ook niet zo gek in tijden van inflatie. Daarnaast zijn secundaire arbeidsvoorwaarden een belangrijke reden voor vertrek. Denk aan flexibele werktijden, leuke collega’s en inhoudelijk interessant werk. Als dat mist, gaan werkgevers al snel kijken naar iets nieuws.
Daarom adviseert Charlotte Bastiaans, Business Manager bij Please, om je te focussen op de werknemers die je al in dienst hebt. Op zoek gaan naar nieuwe werknemers en hen vanwege de krappe arbeidsmarkt een hoog salaris bieden, is niet de beste optie.
Wat is dan een goede werkplek?
Het is dus van belang dat mensen zich prettig voelen op de werkvloer. Arnold Bakker, psycholoog en hoogleraar aan de Erasmus Universiteit, legt uit wat een goede werkplek nou precies inhoudt: „Belangrijk is onder andere genoeg uitdaging, goede feedback, doorgroeimogelijkheden en dat er net iets meer van je gevraagd wordt dan het ‘automatische pilootwerk’.” Wat nog weleens fout gaat, is dat er veel aandacht wordt besteed aan de klant en juist minder aan de werknemer zelf. Validatie is ook niet niks. „Zij willen zichzelf ontplooien en niet elke keer hetzelfde werk doen”, stelt de psycholoog. In veel organisaties is de klant erg belangrijk en heeft winst de hoogste prioriteit. Maar ja, die kun je niet draaien zonder werknemers.
Werknemers geven ten slotte ook aan het belangrijk te vinden dat werkgevers aandacht hebben voor het personeel, dat ze goed communiceren én luisteren. Van alle werknemers die hun werkgever een onvoldoende geven, noemt 61 procent communicatie als verbeterpunt. Bakker: „Ik denk niet dat het probleem is om mensen te bereiken, dat kan makkelijk door middel van Slack, e-mail, noem maar op. Het gaat er meer om hoe vaak werknemers dat doen en om welke informatie het dan gaat. Hoewel het in een klein team vaak persoonlijk is, is de communicatie in een groot bedrijf vaak erg algemeen.”